Средната възраст на регистрираните в София превозни средства е започнала да се увеличава от началото на пандемията от COVID-19. Това важи както за леките автомобили, така и за превозните средства, използвани за развиване на бизнес и туристически услуги, става ясно от данните в дирекция “Общински приходи” за периода 2012 – 2021 г. Това съобщи в личния си фейсбук профил Дончо Барбалов, заместник-кмет на София по направление “Финанси и здравеопазване”.
Най-много новопроизведени МПС са били купувани в периода 2018-2019 г. След това техният брой рязко спада и средната възраст на автопарка в столицата съответно започва да се увеличава.
През 2012 г. регистрираните леки автомобили в София са били общо 571 596. От тях произведените през същата или предходна година са 22 421 бройки.
Преди разгара на пандемията (2019 г.) новите леки коли в София са 54 542, но през миналата година броят им пада на 40 948, от общо 874 997 регистрирани леки автомобили в столицата.
Сходни са процесите при мотопедите (до 50 куб. с.) В началото на разглеждания период (2012 г.) новите мотопеди са били 193 от общо 3492 броя в движение. Непосредствено преди пандемията броят им достига 1133, докато през 2021 г. новопроизведените мотопеди по улиците на София вече са едва 335.
При автобусите (без тези на градския транспорт) броят на произведените същата или предходната година, които са били регистрирани в столицата, е съответно: 2012 г. – 76 броя, 2019 г. – 690 бр., 2021 г. – 231 бр.
Подобна е ситуацията и при товарните коли до 3,5 тона, които се използват най-масово от дребния и среден бизнес. През 2012 г. в движение са били общо 25 990 такива коли, от които новите са 2010 бр., през 2019 г. новите вече са 18 694, но през миналата пандемична година броят на новопроизведените товарни коли пада на 10 509.
Средната възраст на този тип МПС в столицата също варира – от 12 години през 2012 г, тя пада на 9 г. преди пандемията и сега отново се е повишила, като надхвърля 11 г.
Изводите от тази статистика са ясни – здравната криза, обхванала страната ни в началото на 2020 г. вече е прераснала в икономическа. При стагнация и несигурност в развитието на икономиката, няма и инвестиции в нови превозни средства, пише Барбалов./ “24 часа”