неделя, ноември 24, 2024

Колко ще поскъпне превозът на хора и стоки с високите цени на горивата?

Date:

Сподели новината.

Заради продължаващото поскъпване на горивата, превозвачите също готвят по-високи цени на билетите. Автобусният бранш вече анонсира ръст до 50% в цената на градските и междуселските пътувания. А заради растящите разходи предупреждават, че много населени места могат да останат без автобуси или с разредено разписание, съобщава NOVA.

Нагоре тръгват и цените на пътуването с такси, самолет, както и на куриерските услуги и международните превози. Колко повече ще плащаме за транспорт?

Всеки ръст на колонката бързо се усеща от превозвачите.

„Виждате, че горивото всеки ден поскъпва – от вчера до днес разликата е 20 ст. Билетите не са променяни може би от 10 години. Крайният клиент ще понесе тази разлика неизбежно”, казват превозвачи.

Само за първата седмица на войната най-масовите горива поскъпнаха с около 7%. Първи на новите цени реагираха автобусните фирми. И вече изчисляват по-високите разходи.

„Самото гориво, в зависимост от типа превоз, се отразява между 40 и 60% в крайната калкулация. Иначе казано – ако цената на горивото се увеличи с 50% – стойността в калкулацията би следвало да се увеличи с 25%. 95% главно от междуселищните превози, се извършват с автобуси, които са на дизел – градските линии в отделните населени места се извършват основно на метан. Там увеличението е още по-драстично – с повече от 100%”, обяснява Георги Атанасов, който е управител на автобусен превозвач.

Заедно с горивата, нагоре вървят и другите разходи за бранша, пресмятат превозвачите.

„Стойността на осигуровките, увеличението в заплатите на тези служители, увеличението в стойността на резервните части, които се влагат в ремонта. Общо взето в последно време всичко се е увеличило в пъти. В зависимост от типа транспорт – дали той е междуселищен или градски, между 60 и 70% се повиши себестойността на услугата”, обяснява Атанасов.

И готвят поскъпване на билетите по всички линии в страната. И то до дни.

Сметките показват, че билетите ще поскъпнат с между 10 и 50% – в зависимост от разстоянието и пътникопотока. Но са категорични, че ръстът ще е много по-малък от този на разходите им.

Новите, по-високи, разходи пресмятат и превозвачите по другите големи линии в страната. Миролюб Столарски вече е изчислил всеки ръст по веригата.

„Абсолютно всичко – гуми, работна заплата – абсолютно всичко се е вдигнало – средно с между 70 и 130%. Горивото за две години е с ръст от 70%, био компонентът – 136%, ел. енергията – 200%, средно разходът за един километър ни е скочил с 63%”, обяснява превозвачът. До две седмици той ще актуализира цените на превоза по всички линии, които обслужват автобусите му.

„Минималното, което ще трябва да вдигнем, е между 6 и 10%. До средата на март ще бъде всичко променено – до дни”, заяви Столарски.

По-трудна ще е промяната на цената при превозите, за които имат договори с общините, тъй като поскъпването на билетите трябва да бъде съгласувано и с кметовете. Въпреки това, преди дни билетът за градски транспорт в Благоевград поскъпна с 50%, а от началото на годината в Стара Загора пътуват с 30% по-скъпо.

Ръстът в цените на горивата сериозно притеснява и таксиметровите шофьори. Повечето от тях карат на метан, а там поскъпването е още по-голямо. Новите разходи веднъж вече бяха отразени в цената на таксиметровите превози. Но и те не покриват продължаващото поскъпване на горивата, изчисляват от бранша. „Когато Столична община ни определи минимална цена на км 1.05 лв., метанът беше под 2 лв. Сега е 2.70-2.80 лв., което обезсмисля увеличението на цената. Има тенденция сред шофьорите да свалят метановите уредби и ги заменят с газови”, каза Спас Атанасов от Браншова камара на таксиметровите водачи.

След новите цени от януари браншът вече отчита отлив на пътници. Липсата на работа сред шофьорите се засилва още повече от началото на войната.

„Допреди няколко седмици отливът беше заради последната вълна на пандемията – много хора бяха в карантина. Сега започнаха събитията в Украйна и хората си правят сметка, че не трябва много да харчат. Тъй като таксито е лукс, те се лишават от този лукс и в момента пак има отлив на клиенти”, обяснява Атанасов.

В момента фирмите в бранша не обсъждат вдигане на тарифите и сами поемат разликата в разходите. Но засега.

Затова и настояват общините да преразглеждат тарифите при всеки ръст на основните разхода за бранша. Докато общините приемат новите правила обаче – таксиметровите шофьори могат да вдигат цените само до приетия максимален праг.

Ефектът от по-скъпия дизел сериозно обърква сметката и за превозите на товари.

„Най-голямото неудобство е постоянно променящата се цена. Транспортните компании инкасират огромни загуби, когато цените се движат и то така рязко, както се движат последните няколко дни. В цената на 1 км, пропътуван с камион, цената на горивото е около 40% като себестойност – но тя продължава да се качва нагоре, защото горивото бележи нови и нови върхове”, обяснява Веселин Стоянов, който управлява фирма за превози.

Затова и постоянното поскъпване при дизела вече се отразява на цената на превоза на основни стоки. Войната в Украйна допълнително затруднява транспорта и логистиката на основни стоки. Което още повече оскъпява превозите на товари.

По-скъпи вече са и куриерските услуги. И повечето фирми променят цената на доставката на пратки спрямо ръста при горивата.

„При куриерските услуги частта на горивото в общата себестойност е по-малка – но около 3-4% увеличение се очаква при повишените цени на горивото. Останалите участници на пазара вече го направиха – така че и ние предстои да направим абсолютно същото”, добавя Стоянов.

За да се облекчи удара, във фирмата, която Веселин Стоянов управлява, вече са взели редица мерки, които да намалят загубите.

„Шофьорите използват автомобили с електронни помощници, така че да могат да харчат възможно най-малко гориво. Стремим се да използваме капацитета на превозните си средства на 100%, но такива резки промени не са се случвали от много години”, категоричен е управителят на фирмата.

Самолетните билети също вероятно ще поскъпнат тази година. Сигнали за това вече дадоха някои от големите авиопревозвачи и туроператори. Рекордните нива при петрола след началото на руската инвазия в Украйна доведоха и до поскъпване на керосина. А някои летища вдигнаха с 40% таксите, за да може самолетите да излизат и да кацат на тяхна територия.

Управителят на система за онлайн резервации Доньо Марков обясни, че две трети от цената на самолетния билет се базира на цената на горивото. В момента голяма част от полетите, които се изпълняват, не са на 100% запълнени и това генерира допълнителни загуби на авиокомпаниите, тъй като най-скъпата седалка е празната седалка, допълни Марков.

Въпреки това засега платформите за онлайн резервации на този етап отчитат лек ръст в цената на полетите. Някои авиопревозвачи вече отчетоха по-голямо търсене за Великден и за летния сезон и призоваха клиентите си да резервират полетите си отрано. Прогнозите на бранша са, че цените за сезона на почивките ще са по-високи, в сравнение с 2019 година. При пакетите до екзотичните държави, например, ръстът може да достигне и 20%.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Украйна е загубила над 40% от завзетата територия в Курска област

Украйна загуби над 40% от територията в Курска област,...

Путин не е самоубиец, а шахматист, който си крие ходовете

В света не е предприемана ядрена атака от 9...

Страшен скандал гърми в родната армия, хора изхвърчат като ракети

Направени са рокади във възлови дирекции на Министерството на...

Скандал в болницата в Кюстендил

Изпълнителната агенция "Медицински надзор" (ИАМН) започна извънредна проверка в болницата...