Западът отдавна призоваваше към размисъл. Най-сетне и самите мюсюлмани започнаха да съзнават, че нещо не е наред, щом терористите редовно се позовават на исляма. Коментар на Райнер Херман за ФАЦ.
Moschee Politik Heiligkeit (DW/A. Hamdy)
Преживяхме поредната седмица на терор. В Манчестър атентатор-самоубиец от либийски произход погуби деца и младежи в името на т.нар. „Ислямска държава”. А в петък ислямистки екстремисти избиха повече от 20 християни-копти край Кайро.
Също тези дни Берлин беше домакин на народния събор на Протестантската църква. Сред поканените там беше и шейх Ахмед ал Тайеб – главен имам на университета „Ал-Азхар” в Кайро – човек, който спада към най-авторитетните духовни лица на сунитския ислям. Той заяви, че тероризмът на ислямските фундаменталисти застрашава исляма и го връща в годините на Средновековието. Ал Тайеб призова да се сложи край на престъпленията в името на религиите. Но защо духовникът апелира за едно, а на практика се получава съвсем друго?
Западът отдавна настоява за преосмисляне на ислямската религия. Този процес навярно е започнал, защото изявления като това на египетския теолог вече не са рядкост. Все по-мощно се чува гласът на онези изявени ислямски духовници, които признават, че ислямът се е оказал в „задънена улица”, и че има проблем с насилието.
Религиозните норми също се променят
В случая не говоря за това, че ислямът се нуждае от своя Реформация и от реформатор като Мартин Лутер. Далеч по-важно е мюсюлманите отново да намерят верния път към своята собствена религия – да допускат различни тълкувания на Корана и да приемат, че системата от религиозни норми не е непроменлива във времето.
Symbolbild – Koran (Getty Images/AFP/M. Al-Shaikh)
Коранът например съдържа строфи, които легитимират насилието. Но те са писани във време, когато войната е била нормалното състояние на нещата, а не мирът. Теолозите-обновители вече искат да интерпретират съответните пасажи от Корана по-различно, отколкото през 7-и век, както правят фундаменталистите от ИД.
Трудно е да си представим, че в ситуацията, в която се намира арабският свят днес, той би могъл да даде тласък за теологично обновление на исляма. Дори учени като ал Тайеб вече нямат достатъчно морален авторитет сред мюсюлманите. Защото тези духовници са на практика служители на държавната власт и като такива не са в състояние да критикуват политическата класа и корумпираните елити в своите страни. Елити, които често се интересуват само от две неща – как да останат на власт и как да си пълнят джобовете.
В някои арабски страни има войни и разрушителен хаос, в други господстват несправедливост и потисничество. Докато това не се промени, ще има и ислямистки терор, включително и в Германия. В политическо отношения арабският свят се намира в пълен застой. Добре е, че поне сред ислямските теолози започна процес на известно преосмисляне.
Райнер Херман, ФАЦ
Frankfurter Allgemeine Zeitung
www.faz.net
Всички права запазени
Frankfurter Allgemeine ZeitungGmbH, Frankfurt am Main