“В Транспортната комисия приехме доклад по собствена инициатива, с който препоръчваме на Европейската комисия (ЕК) да въведе пакет законодателни предложения, задължаващи държавите членки да намалят скоростта в жилищните райони на 30 км/ч. Искаме и нулева толерантност за шофьорите в нетрезво състояние – много по-високи санкции, които да предотвратяват желанието на някои хора да карат пили”, това заяви евродепутатът Петър Витанов пред БНР – Бургас.
Поводът е доклад, приет в Комисията по транспорт на Европейския парламент, който призовава ЕК да препоръча по-строги правила на пътя във всички държави-членки. Целта е смъртните случаи на пътя в Европейския съюз (ЕС) да се сведат до нула към 2050 година.
Витанов посочва, че данните от редица европейски градове показват драстично намаляване на пътно-транспортните произшествия с пешеходци и велосипедисти, след въвеждане на ограничение от 30 км/ч. в жилищните зони. От друга страна, 25% от фаталните инциденти са свързани с употреба на алкохол, затова при шофиране в нетрезво състояние наказанията трябва да са сериозни.
За съжаление България и Румъния се нареждат на последните места по пътна безопасност в ЕС.
“У нас пътно-транспортните произшествия, особено фаталните, са в пъти повече на глава от населението, отколкото в западноевропейските държави. Това се дължи на много фактори – лошата инфраструктура, старите автомобили, ширещата се корупция, която позволява на нарушителите да се отървават безнаказано. Всичко това води до тежките резултати, които имаме”, твърди евродепутатът.
Според него мерките, които трябва да се вземат в национален план, са повишаване на жизнения стандарт, намаляване на корупцията, подобряване на пътната инфраструктура.
“Трябва да се засили и контролът по изпълнението на проектите от европейска страна, един от основните проблеми на лошата инфраструктура е некачествената пътна настилка”, каза още Витанов.
Докладът, приет в Транспортната комисия на ЕП, предвижда и създаването на европейска агенция за автомобилен транспорт, която да подкрепя устойчив, безопасен и интелигентен автомобилен транспорт. Според Петър Витанов това ще даде възможност за въвеждане на комплексни мерки, които да бъдат прилагани в цяла Европа.