Единственото ясно обвинение за катастрофата край Своге, при която през август 2018 г. загинаха над 20 души, е обвинението спрямо шофьора. Останалите обвинения са написани неясно и реално не вършат работа в съдебния процес.
Това обясни пред Нова телевизия адвокат Христо Ботев, който защитава обвинения шофьор.
Вчера стана ясно, че прокуратурата е прекратила разследването, а по този начин и обвинението спрямо бившите началници на “Пътната агенция” Светослав Глосов и Дончо Атанасов. През май тази година Апелативният съд в София върна на прокуратурата делото за катастрофата за отстраняване на допуснатите съществени процесуални нарушения. САС отмени решението на Софийския окръжен съд от разпоредително заседание по делото за тежкия пътен инцидент.
Адвокат Христо Ботев коментира, че самите обвинения са неясни и по този начин не може да се установи веригата на виновност при управлението на пътя.
Една година преди самата трагична катастрофа има сигнали за лошото качество и опасност на пътя. Има и други катастрофи с ранени, а преобладаващо сигналите са за некачествената настилка. Сигналите също така са от ниво общинска комисия по цялата линия и чак до министър-председателя. Въпреки това сега вече няма обвинения, а това означава и че отговорност не се носи.
По думите на адвокат Ботев експертизите са ясни – сцеплението на асфалта не е добро. Дори и да е много вероятно да се отиде на вариант обвинение и виновност спрямо шеф на асфалтова база, например.
Припомняме, заради съмнения, че при ремонтирането на пътя не е използван качествен асфалт, следователи влязоха в сградата на “Трейс Груп Холд” АД, която е сред основните изпълнители на ремонта на пътния участък край Своге. След това властите започнаха проверка и във фирмата “Мега-инвест холд ЕООД” в Дупница, която е партньор на “Трейс груп”. Информация за тези проверки няма.
Мащабната катастрофа и състоянието на пътя станаха повод за оставки и обвинения в корупция. Ден преди инцидента от неправителствена организация бяха публикували становище, че тази пътна отсечка не е в добро състояние, въпреки ремонта за почти 23 млн. евро.
Инцидентът бе катализатор за повишаване на политическото напрежение в управляващата тогава коалиция ГЕРБ – ОП и предизвика оставката на трима министри – Валентин Радев, Николай Нанков и Ивайло Московски, като поемане на политическа отговорност.