Предложението на „Пътпроект 2000“ ООД е класирано на първо място в конкурса за изработването на разширен идеен проект на автомагистрала „Струма“ в участъка Крупник – Кресна. Днес в Агенция „Пътна инфраструктура“ на публично заседание жури обяви резултатите от оценяването и класирането на конкурсните проекти и отвори плика със списъка и номерата на участниците в конкурса, които до момента бяха анонимни.
В конкурса за „Изработване на разширен идеен проект с парцеларен план за АМ „Струма“, лот 3.2, участък Крупник – Кресна, ляво платно с приблизителна дължина 23,8 км и обходен път на гр. Кресна – част от дясно платно с приблизителна дължина 5,45 км“ са подали документи двама участници. На първо място е класирано предложението на „Пътпроект 2000“ ООД, което получава 93,278 точки, а на второ е „Пътпроект“ ЕООД – 89,859 точки. Предложената от „Пътпроект 2000“ ООД проектна стойност за изграждането на участъка е 732 109 652,44 лв. без ДДС, а на „Пътпроект“ ЕООД 729 241 729,60 лв. без ДДС.
Дружеството предложило по-висока цена е включило в проекта си подобрения на съществуващите в момента напречни връзки между двете платна към бъдещото трасе, обясни председателят на журито арх. Петър Диков, представител на Сдружение „Български форум за транспортна инфраструктура. Председателят на журито подчерта, че и двата идейни проекта са разработени на високо професионално ниво и за кратко време въз основа на тях може да се стигне до подготовката на следващия етап – технически проект.
Постъпилите конкурсни проекти са оценявани по предварително обявена методика за определяне на комплексната оценка. Тя включва количествени показатели, част от които е и проектната стойност на строежа. Най-високо е оценен проекта, който предлага максимално безопасно и устойчиво проектно решение. Геоложкият анализ на терена, през който ще премине трасето, е изключително важен компонент при подготовката и реализирането на сложен инфраструктурен проект, какъвто е лот 3.2 на АМ „Струма“. Целта на конкурса е агенцията да придобие разширен идеен проект с подробно геодезическо заснемане и инженерно-геоложко проучване и парцеларен план за този участък от автомагистралата, въз основа на който впоследствие ще може да се възложи проектирането на фаза технически проект и строителство на 23,8 км ляво платно на АМ „Струма“ в участъка между Крупник и Кресна и на 5,45 км обходен път на гр. Кресна – част от дясно платно.
Като иновативно решение журито открои предложението на „Пътпроект 2000“ ООД за изграждане на виадукт при км 394+151.90, ляво платно, чрез изпълнение на конзолен монтаж с централен отвор от 302 метра. Подобни съоръжения са уникални, обясни членът на журито инж. Павел Диковски, представител на Българска браншова камара „Пътища“.
И двата екипа са се опитали да минимизират броя на съоръженията, които трябва да се изградят, тъй като те оскъпяват построяването на трасето като обем на инвестициите, но въпреки това тунелите и виадуктите са неизбежни поради сложността на терена през Кресненското дефиле, обобщи арх. Диков. Предложено е изграждането на общо 7 тунела – пет по лявото платно от трасето и два при обхода на Кресна.
Конкурсът се провежда с присъждане на награди за участниците. Наградният фонд е 2 500 000 лева за 3 награди – за първо място – 85%, за второ – 10% и за трето – 5%. Наградният фонд дава правото на възложителя проектът да бъде използван.