Авиокомпаниите в България страдат от недостиг на пилоти. Проблемът става все по-сериозен, но кандидатите, желаещи да практикуват тази професия, трябва да платят обучението си, което струва поне 100 000 лв.
От Асоциацията на авиокомпаниите смятат, че държавата трябва да поема част от разходите по обучение. На друго мнение са от главната въздухоплавателна администрация (ГВА).
За подготвени се смятат пилотите, които имат над 1000 часа във въздуха. Подобна практика отнема около 1-2 години активно летене. В България има девет учебни центъра, в които могат да се обучават професионални пилоти.
“Държавата не би могла да си позволи да влага толкова много пари, за да спонсорира частни компании и същите пилоти да излязат да работят зад граница”, коментира главният секретар на ГД ГВА, Михаил Захариев, цитиран от bTV.
ГВА е издала 500 бревета за професионални пилоти за последните две години. Експертите са категорична, че най-голям е недостигът на опитни и подготвени кадри. През същия период 20 опитни командири са навършили пенсионна възраст.
Прогнозите показват, че въздушният трафик над България предстои да се утрои. Решение на проблема все още няма. От бранша отбелязват, че инвестицията в обучение се възвръща, но първоначално е много голяма – колкото апартамент.