Двуцифрен ръст на туристите, нови европейски пазари, силно рамо от нискотарифните превозвачи. Три предпоставки, които могат да превърнат лято 2017 в рекордно за българския туризъм. Само че причината е изцяло външна – страхът от тероризъм продължава да пренасочва туристите от курортите на Турция, Египет и Тунис.
Над 15 млн. туристи замениха техните плажове през 2016 г. Други 10 млн. търсиха нови дестинации, изоставяйки курортите на Франция и екскурзиите в Белгия. Големите печеливши, освен България, бяха Гърция, Кипър и Испания, като по-платежоспособните туристи избраха за лятната си ваканция Иберийския полуостров.
Грешни сметки
Въпреки че българският бизнес веднъж вече наддава за преразпределянето на туристите, на прага на лято 2017 той се оказа неподготвен да използва ефективно поредния подарък на геополитическата ситуация. „Гърция, Кипър и Испания, за разлика от България, рязко увеличиха цените за сезон 2017, а политиката им е да поддържат високи цени и през 2018 година. Причината е, че международните анализатори в туризма очакват едва през 2019-а да има завръщане на туристи от Европа към Турция, Египет и Тунис. Тогава Испания, Гърция и Кипър ще свалят цените си, за да са конкурентни на тренда. Ние обаче няма как да отговорим, защото сега не се подчинихме на пазарната логика и при свръхинтерес не повишихме цените“, коментира пред „Икономист“ Румен Драганов, председател на Института за анализи и прогнози в туризма.
От Българската туристическа камара (БТК) също твърдят, че българските хотелиери и туроператори предлагат ниски цени за лято 2017, които са характерни за по-слаби сезони. Всъщност това са цените още от 2015 г., които бяха запазени и през 2016-а, защото бяха договорени преди промяната в геополитическата ситуация.
Друга причина за ниските цени е характеристиката на българския продукт – евтина ол инклузив почивка за нискобюджетни туристи, смятат браншовиците. „За поредна година България предлага продукт за социално слаби туристи“, коментира пред „Икономист“ Стоян Лазаров от БТК. Хубавата новина е, че страната вече губи славата си на пристан за алкохолен туризъм.
Мненията за ролята на нискотарифните авиокомпании са противоречиви. Според Стоян Лазаров Ryanair и WizzAir ще докарат до българските плажове само нискобюджетни туристи, повечето от които избират престои от по 3-4 дни и използват най-евтините възможности за отсядане, главно хостели. Румен Драганов обаче твърди, че тези туристи не бива да се подценяват и ще имат пряко отражение върху икономиката на курортите. Гигантът при нискотарифните компании Ryanair обаче ще започне своите полети до Варна едва през октомври.
Френско лято
След 9-годишно прекъсване TUI Group започва да води туристи от Франция по Българското Черноморие. Компанията пуска директни полети в средата на май от френски летища до Бургас, съобщиха от Министерството на туризма. Основната дестинация, която ще се предлага през този сезон, ще бъде Слънчев бряг. За да задържат новите туристи обаче, българските хотелиери и туроператори трябва да обогатят продукта си. Гостите от Франция търсят основно семейни и групови почивки и не се задоволяват само с шезлонг на плажа. Интересуват се от обиколни турове, еко- и селски туризъм във вътрешността на страната и по Черноморието, а също и от културно-историческия и от балнео- и спа туризма, посочиха от туроператора.
Като цяло TUI Group отчита ръстове на ранните записвания за страната от всички пазари – увеличенията от Германия, Австрия и Швейцария са 35%, от Полша 30%, Холандия 40%, Русия 20%, скандинавските страни 15% и Белгия 15%.
Немските туристи
вече са във Варна
Първите чартъри с немски туристи пристигнаха на летище Варна на 19 март от Дюселдорф и Франкфурт. Сигурно е, че през лято 2017 гостите от Германия ще са повече от миналата година. До момента големият германски туроператор DER Touristik отчита 26% ръст на записванията за България, като цифрата непрекъснато нараства, посочиха от Министерството на туризма. През миналата година туроператорът е изпратил в страната около 130 000 туристи, предимно от Германия. Останалите пазари са Австрия и Швейцария. Компанията е лидер на германския пазар в предлагането на България и дава добра оценка за туристическия ни продукт, отчитайки под 2% рекламации.
Другият гигант на туристическия пазар в Европа, Тhomas Cook Group, има 25% ръст на записванията за България към този момент. Туроператорът е изпратил над 200 000 туристи у нас през миналата година. Най-голям брой отново са от Германия – над 125 000. Следват Великобритания, Белгия и скандинавските страни. Немските туристи са и по-платежоспособни гости. Обикновено престоят им продължава 14 дни, като за разлика от туристите от Полша и Чехия посещават заведенията в курорта и не се задоволяват само с ол инклузив програмите за храна и напитки.
Руски круизи в Черно море
Раздвижване на потока от руски туристи към България обяви преди седмици и агенцията по туризъм на руската федерация „Pocтypизм”. Идеята е да се удължи пътят на круизната линия от Сочи до Крим, която ще бъде пусната в нaчaлoтo нa мaй. От руската агенция преговарят с Турция и с България, стана ясно от интервю на председателя на ведомството Олег Caфoнoв пред RNЅ. Пред „Икономист“ от Министерството на туризма посочиха, че работят интензивно за осъществяването на идеята. По официални данни на руското посолство у нас 600 000 руски туристи са посетили миналото лято Българското Черноморие. Очакванията на туроператорите, работещи с руския пазар, са за поне 15% ръст през тази година. Традиционно браншът прави уговорката, че е много трудно да се посочи точният им брой, защото повечето руснаци имат имоти у нас, а развиват и туризъм на черно, преотдавайки жилищата си на други свои сънародници.
Дълъг български уикенд
Българите остават най-масовите туристи по нашето Черноморие, а формата е познатият дълъг уикенд – сливане на петък, събота и неделя. Това позволява осъществяването на неколкократна, макар и кратка, ваканция през лятото. Прогнозите са за между 5 и 5,5 млн. посещения на нашенци на българското море. Стимул за почивките тип „дълъг уикенд“ през това лято ще бъде нискотарифната компания WizzAir, която започва полети от София до Варна от 26 март.