Екраните на самолетните седалки, които в продължение на десетилетия осигуряваха развлечение при полет, изчезват, твърдят експерти. Постепенно ги изместват личните електронни устройства на пътниците, които получават видео съдържание чрез безжична връзка, пише “Ню Йорк Таймс”.
За авиокомпаниите промяната означава икономии на разходи и пригаждане към новите навици на пътуващите, които не се разделят с таблетите и смартфоните си, коментира Уилям Хоуп, експерт в областта на пътуванията, логистиката и настаняването на Global Services. Джон Кобин, търговски директор в Gogo – компания, доставчик на мобилен интернет на над 2900 самолета, коментира, че на земята практически всеки е постоянно в мрежата и този навик не се променя и във въздуха.
С вградените екрани на седалките авиопревозвачите предлагат на пътуващите избор на развлекателно съдържание чрез меню. За пръв път услугата се появява още в началото на 80-те години на 20 в. с по няколко филма за пътуване. В началото на 21 век възможностите бяха разширени като клиентът получи право на избор.
Чрез безжичен пренос на съдържание възможностите за избор на пасажерите се разширяват, при това чрез личните им устройства.
Няма данни колко от самолетите са оборудвани с безжичен интернет, но според Хоуп популярността на екраните намалява и повечето модерни самолети ги изключват. Икономиите за превозвачите са значителни – според някои оценки поддръжката на развлекателните системи в сегашния им вид е около 10% от общия разход.
Тежестта на екраните и кабелите означава повече гориво. Освен това без екран облегалките ще са по-тънки и ще се освободи място за още пътници, пресмятат експертите.
Специалистите обаче предупреждават авиокомпаниите, че ако решат да изхвърлят екраните, трябва да са готови да предложат място за зареждане на личното устройство на всяка седалка. И да се уверят, че то работи. Няма нищо по-лошо от това да останеш заклещен за часове без да можеш да заредите лаптопа си, със сигурност това ще предизвика отрицателни чувства към превозвача, коментира Хоуп. Друг недостатък е, че самолетите няма да имат достъп до новите филми, чиито права се бранят строго от киноиндустрията. Сега около 90% от пътниците избират филмите с отметка “нов” от екрана на седалката.
Наблюдателите на авиационния пазар не очакват промените да станат бързо. Най-вероятно екраните ще се задържат с години на дългите полети, докато превозвачи на разстояния, по-кратки от времето за един филм, и сега не ги използват. dnevnik.bg