Играчи – 10/10.
Публика – 9/10.
Корпоративни ложи – 7/10.
Спонсорство – 5/10.
Така накратко директорът на тенис турнира в София Пол Макнами оцени съставните части на надпреварата от категория “АТР 250”, която се проведе от 5 до 12 февруари в зала “Арена Армеец”.
Григор Димитров спечели със 7:5, 6:4 финалния мач срещу Давид Гофен на финала на тенис турнира София оупън 2017
Второто издание на турнира се оказа повече от успешно за организатора – турската строителна компания Garanti Koza, след като четирите двубоя на Григор Димитров заведоха в залата 39 хиляди зрители. Общо в рамките на турнира през залата преминаха 55 хиляди души, което е два пъти над средната посещаемост за най-ниската категория от световния тур на АТР.
Въпреки дебютното участие на най-добрия български тенисист еуфорията около силното му представяне от началото на годината и наличието на още трима играчи от топ 16 (през миналата година нямаше нито един от топ 20), турнирът не успя да набере желаната подкрепа от частния сектор и намирането на български рекламодатели се оказа най-голямата трудност пред Макнами и екипа му.
“Това е сферата, в която бяхме под напрежение. Мисля, че можеше да имаме по-голяма подкрепа от корпоративната общност, защото Григор е най-добрият български тенисист и може би най-добрият спортист в България. Като цяло спонсорството беше най-трудната част. Надявам се догодина да имаме по-голяма подкрепа, защото изградихме добра основа”, каза австралиецът в интервю за “Капитал”.
Силата на гришоманията
Отсъствието на Димитров миналата година направи невъзможно превръщането на турнира в “успешно събитие”. Тази година обаче той дойде и остана до края на турнира, което беше необходимото и достатъчно условие да се напълни залата.
Преди турнира са били продадени около 55% от билетите, а бумът в продажбите е бил след победите на българина в първите му два мача. Полуфиналите и финалът събраха 12 хиляди зрители в “Арена Армеец”, което по данни на Макнами от АТР е рекорд за една сесия в историята на категория “250”. На четвъртфиналния му мач с Виктор Троицки имаше 9600 зрители.
В рамките на турнира през ВИП ложите са минали 5000 души, което по негова оценка е отлично за такъв турнир. “Няма да дам данни за приходите от билети, но сумата е пет пъти по-голяма от миналата година. Това е доста голям интерес”, заяви Макнами. По изчисления на “Капитал” приходите от продажбата на билети са около 1.5 млн. лева.
Мачът за титлата между Димитров и Гофен и церемонията по награждаването са най-гледаните телевизионни програми за съответния часови пояс в неделя (12 февруари). Двубоят е привлякъл 28.6% от аудиторията по време на излъчването му по БНТ1 и БНТ HD. 738 697 зрители са гледали срещата по двата канала, а 877 516 са проследили на живо награждаването.
Турнирът е събрал най-голям интерес от зрителите на възраст 18 – 49 години, като в тази група е отчетен аудиторен дял от 34% и 34.9% съответно за мача и церемонията след него, показват данните на обществената телевизия. Турнирът е достигнал до 3.5 милиона зрители в България в рамките на всички излъчвания.
В същото време БНТ, която има договор и за следващото издание, е подавала сигнал до 82 държави, а турнирът е бил излъчван в около 130 страни. Информация за приходите от телевизионни права няма, тъй като те се продават от посредник – MP&Silva. Макнами заяви, че организаторите от Garanti Koza са “изключително доволни”, а отзивите от АТР са били “страхотни”.
Проблемната зона
Миналата година турнирът оперираше с бюджет от 2.8 млн. лв., от които 500 хил. лв. бяха отпуснати от държавата. Както тогава, така и тази година наградният фонд беше 450 хил. евро (880 хил. лв.), като шампионът си тръгна с чек за 80 хиляди евро. По правилника на спортното министерство държавните средства могат да се използват за плащане на такса към международните федерации, допинг контрол, съдийски апарат, техническо оборудване и наем на зала – в случая “Арена Армеец”. Настилката беше купена миналата година от държавната фирма “Национална спортна база” ЕАД, но с отделни средства от въпросните 500 хиляди лева.
За второто издание спортното министерство (т.е. данъкоплатците) осигури същата сума, а интересът на рекламодателите е бил значително по-висок от 2016 г. Разходите обаче също са по-големи, тъй като дойдоха няколко елитни играчи, в това число и Димитров. За да си осигурят такова присъствие, турнирите от най-ниската категория в АТР веригата плащат хонорари.
По информация на “Капитал” Димитров е получил сума, сходна с предложената му през миналата година. Тогава организаторите опитаха да си осигурят подписа му за три години срещу 600 хил. долара, което означава, че за този турнир е поне 200 хил. долара. Българинът е бил играчът с най-висок хонорар тази година, а такъв са получили и двамата най-високо поставени в ранглистата – австриецът Доминик Тийм и белгиецът Давид Гофен. По непотвърдена информация двамата са взели по около 100 хил. долара.
“Публиката беше фантастична, присъствието в ложите – много добро, спонсорите… Там определено страдахме. Ние казахме, че искаме да направим турнира най-голямото спортно събитие за годината, но не можехме да го гарантираме, и може би за частният сектор беше трудно да се довери”, отбеляза Макнами.
Според него българските компании не са свикнали да инвестират в тенис, но очакванията му са видяното тази година да увеличи корпоративния интерес за третото и според настоящия договор последно издание на турнира. Миналата година бившият спортен министър Красен Кралев обяви, че се водят преговори турнирът да остане в София до 2021 г., но засега няма яснота по този въпрос.
Бъдещето
Макнами вярва, че турнирът е достигнал потенциала си тази година и няма много какво да бъде подобрено с изключение на подкрепата на рекламодателите. “Ще опитаме да заведем повече хора в залата в първите дни на турнира. Със сигурност ще има нови лица на корта, защото всеки турнир има нужда от освежаване. Но хората не трябва да очакват, че догодина ще участват десет играчи от топ 20. Това е просто невъзможно. Ще има козметични подобрения, но нищо генерално”, обясни той.
Според австралиеца турнирът в София трябва да остане в тази категория, а опит да се вдигне нивото до “АТР 500” би бил лишен от икономическа логика. “Прекалено е рисковано. Турнирите от “АТР 500″ струват доста скъпо. Като се има предвид подкрепата на корпоративната общност и икономиката на града, според мен е по-добре да остане така”, каза Макнами.
“Понякога в желанието да се опиташ да изградиш нещо по-голямо, може да сринеш всичко. Не съм убеден, че това ще е добър ход”, допълни австралиецът, който 25 години е бил изпълнителен директор на Australian Open, а повече от три десетилетия – директор на “Хопман къп”.
По думите му на базата на видяното тази година турнирът има дългосрочно бъдеще. “Трябва да сте доволни, че имате място в календара, защото има много малко европейски слотове в него. На Балканите и Източна Европа има само пет турнира – София, Истанбул, Санкт Петербург, Москва и Будапеща. Турнирът в Белград – турнирът на Новак Джокович – не издържа, Загреб (на чието място е София – бел. ред.) не издържа.” От тази година турнирът в Букурещ отпадна от календара.
Дългосрочното бъдеще обаче си остава изцяло зависимо от присъствието на Димитров. Той отказа да се ангажира с участие през 2018 г. “Много е далеч да се говори за това. В момента целите ми са големи, искам да стигна до Лондон, има големи турнири пред мен”, каза Димитров на пресконференцията след победата над Гофен.
Макнами все пак е оптимист, че зрителите в България ще видят Димитров и догодина. “Беше важно да му покажем, че турнирът е силен, и много искаме да участва в него, а не очакваме да го носи на гърба си. Мисля, че ще дойде отново, защото той видимо изпита удоволствие от участието си. Това, че целуна не само корта, а земята, показва силната му връзка с България. Той принадлежи на този турнир”, каза австралиецът.