От ТЕЦ Бобов дол се заканват да подадат съдебен иск срещу италианската телевизия Tg-2. Причина за това решение е репортаж на журналистката Ана Мацоне. Ето какво съобщават от дружеството: На 19.09.2020 година по италианския новинарски канал TG-2 бе излъчен репортаж на журналистката Ана Мацоне, който е нагледен пример за това как се прави поръчкова, непрофесионална и „разследваща“ журналистика. Само за 1 и 37 секунди авторката раздава заключения на килограм за предприятие, което очевидно от репортажа, не познава.
Без каквито и да е факти, базирано основно на предположения, хипотези, с използването на архивни кадри, заснети, когато ТЕЦ Бобов дол изгаряше РДФ, незнайно от кого, монтирани по безкрайно манипулативен начин, една чужда медия хвърля обвинения, без да се позове поне на един реален факт. Това ни кара да си зададем следните въпроси: Защо нашата централа, не е потърсена за коментар по разглежданата тема, нали журналистическият стандарт изисква отразяване на всички гледни точки? Защо не са потърсени за коментар официалните българските власти? Защо не е потърсено за коментар Министерството на околната среда и водите? Как така цяло едно нормално българско предприятие се обвинява във връзки с фамозни организации като „Ндрагета“ и „Камора” само заради „размислите на някакви „разследващи” български фейсбук активисти? Защо това разследване е разследване без факти? Защо не се споменава, че всеки тон отпадък или РДФ гориво, който някога е използван за добиване на енергия от ТЕЦ Бобов дол, е третиран като такъв при спазването на всички норми на българското и европейското законодателство? Защо не се спомена, поне от някакво елементарно чувство за срам, че въпреки направените инвестиции и получените разрешения, ТЕЦ Бобов дол сам се отказа от използването на твърдо модифицирано гориво от отпадъци, за да намали създаденото обществено напрежение?
Защо се твърди, че централата продължава да използва отпадъци при условие, че това не кореспондира по никакъв начин с истината? Защо се използват архивни кадри? Толкова ли една италианска телевизия не може да дойде и да иска разрешение от ТЕЦ Бобов дол да снима в централата? Защо италианската телевизия Tg-2 и в частност г-жа Ана Мацоне не направят разследване на хората в Италия, с конкретните им имена, които контролират италианския „бизнес с отпадъци”? Както в Европа, така и в България има законодателство, което контролира транспорта и изгарянето на РДФ. Всеки с издадено разрешително може да прави това. Ние имахме такова, както казахме и по-горе, решихме да се откажем. Ние като централа нямаме вина, че в Италия не могат да се справят с техните си проблеми и когато има съмнения за неточност в бизнеса на определени компании, не им взимат разрешителните, а ги оставят да продължават да търгуват с отпадъци. Препоръчваме да се направи едно разследване от въпросната телевизия каква субсидия се получава в Италия за „справянето на държавата с отпадъците им“? Колко от този отпадък идва в България и колко в други държави? Когато някой иска да разбера как седят нещата в действителност, винаги може да прояви интерес към всички гледни точки, а не да произвежда фалшиви репортажи, пълни с фалшиви новини и клевети. Това, че не сме били потърсени по никакъв начин за коментар по –безусловен начин показва, че въпросният репортаж е поръчков и е насочен не само срещу ТЕЦ Бобов дол, но и срещу целия енергиен сектор. Можем да дадем конкретен пример, как се прави истинска журналистика. През месец юли 2020 година с нас се свърза разследващата италианска журналистка г-жа Елеонора Вио, работила за вестник La Republiccа в най-горещите точки на света, с желанието да направи репортаж за бъдещето на българските въглищни централи, опазването на околната среда и Европейския зелен пакт. Г-жа Елеонора Вио не само бе поканена и допусната на територията на ТЕЦ Бобов дол, но засне абсолютно всичко, което пожела –турбини, котли, площадки, въглищни елеватори, командни зали и взе интервюто от всеки работник, който поиска, без каквито и да е ограничения. За нас така се прави истинска журналистика, когато поне се опиташ да отразиш всички гледни точки. Журналистиката, особено тази, която претендира да е разследваща, трябва да е основана на точно и подробно разследване с изнасяне на ясни и конкретни факти.