КЗП разглежда случая в посока нелоялна търговска практика.
“За мен е недопустимо в държавата, която е родина на тази азбука, на която пишат 300 милиона души, ние да се оправдаваме по-скъпото таксуване на такъв тип SMS-и с технически причини. Това означава, че ако напишете на латиница един по-дълъг поздрав по случай празник, Вие ще го изпратите с един SMS, а ако е на кирилица – с два или три”. Така коментира казуса с тройно по-скъпите кратки текстови съобщения при използване на кирилица председателят на КЗП – Димитър Маргаритов.
В действителност SMS-ите на български излизат по-скъпо, тъй като има различно ограничение за допустимия брой символи на латиница и кирилица. Стандартното съобщение е от 160 знака. Ако е написано на кирилица обаче ограничението е 70 знака и така един SMS се таксува двойно и тройно. Повечето телефонни апарати посочват това при набиране на съобщението в секцията, където се отчита броя на символите.
Макар това явление да е факт от зората на мобилните услуги у нас, разгневени потребители в социалната мрежа Facebook превърнаха стария проблем в актуална тема. А сигнал за случая бе подаден до Комисията за защита на потребителите и Комисията за защита от дискриминация. КЗП разглежда случая в посока нелоялна търговска практика.
”Дори да допуснем, че поради технически причини, което също трябва да бъде доказано, този проблем не може да бъде решен толкова лесно, то потребителите трябва да бъдат информирани много ясно и категорично за това обстоятелство, за да не се допуска да бъдат ощетявани, защото искат да пишат на родния си език”, добави Маргаритов в ефира на BG On Air.
Що се отнася до случая с предплатените карти на единия от трите телекома, Маргаритов посочи, че мобилният оператор е променил регламента без да уведоми клиентите си. “Вече задължението за потребителя е на всеки три месеца да внася определена сума, дори и да не е изговорил наличната. Не го ли направи, губи всичко и не може да ползва активно пакета”, обясни началникът на КЗП и посочи, че това е услуга, която се ползва приоритетно от уязвими социални групи – по-възрастните хора, по-малките потребители.
Тази практика сериозно ги е засегнала, има десетки жалби в комисията, а някои граждани са разбрали за промяната едва след като вече са били лишени от услугата. От няколко години по силата на закона всички договори с общи условия трябва да са изписани с точно определен шрифт, каза още Маргаритов.
По повод очакваните по-високи сметки за тока поради ниските температури през януари председателят припомни, че всеки, който се съмнява в коректността на начислените суми, може да подаде жалба пред доставчика. Докато тече разглеждането й потребителят не е длъжен да заплаща фактурата, а търговецът няма право да спира предоставянето на услугата.
”В последните три години жалбите нарастват, което означава, че потребителите са активни. Това влияе на поведението на търговците. Те започват да изпитват респект не само от контрола и санкциите на институциите, но и от това, че самите хора реагират и понякога това е достатъчно един търговец сам да се поправи”, завърши Маргаритов.