“Канал 3” на Делян Пеевски е най-големият предизборен бенефициер след телевизиите – от началото на кампанията преди около седмица медията е …
скючила договори за реклама на политически партии на обща стойност 107 хил. лв. Най-големият предизборен рекламодател на телевизията е БСП. Най-предпочитаният форма за политическа реклама обаче остават печатните издания и основно тези на “Про Нюз” и Петьо Блъсков – “24 часа” и “Труд”. Към 4-ти октомври в двата вестика са влети 204 хил. лв. Най-щедри отново са БСП, следвани от ГЕРБ, сочат данни на Института за развитие на публичната среда (ИРПС). Сред радиата най-големи постъпления отчита “Дарик” – 157 хил. лв.
Телевизионната сага
Като се изключи приходът на “Канал 3”, изглежда телевизиите не са особено предпочитано място за предизборна реклама. За сега БТВ, БНТ и Тв7 имат нулеви постъпления от такава реклама. Единствената друга телевизия с предизбрни реклами е “Нова”, получила малко над четири хиляди лева от “Реформаторския блок”.
Най-много усилия за рекама в “Канал 3” са хвърлили БСП, които са сключили договори за 30 хил. лв. Отлъченият от БСП и подкрепен в последствие от АБВ кандидат за кмет на София Георги Кадиев е вторият най-голям предизборен рекламодател в тв канала за сега, последван от Българския демократичен център (БДЦ). Според доклада Атака и ДПС не рекламират в тази телевизия.
Пари като вестници
Първи по популярност и приходи са вестниците – общо 306 хил. лв. от реклама са постъпленията в печатните медии от началото на кампаниите. Освен “Про Нюз”, другите медии, получили тънко парче от предизботния пай са “Монитор” и “Телеграф” на Делян Пеевски и Ирена Кръстева с общо 66.6 хил. лв., както и няколко по-малки регионални издания.
На печатните издания разчитат най-много ДПС, които са вложили близо 95 хил. лв. от целия си бюджет до сега (или общо 134 хил.лв.) във вестници. Рекламата на либералната партия във вестниците “Монитор и “Телеграф” струва 60 хил. лв.
ГЕРБ и БСП са изразходвали съответно 66 и 61 хил. за реклама във вестници, като са се насочили към “Про Нюз” и някои малки регионални медии.
От радиоефира до интернет
Радиото се нарежда на трето място по предизборни рекламни блокове. Тук най-предпочитаните станции са “Дарик” и К2, сключили договори за съответно 157 хил.лв. и за 32 хил. лв. Най-много в радиореклама са вложили БСП – над 61 хил. лв. Реформаторският блок е отделил малко над 34 хил. лв, ГЕРБ – около 33 хил. и Георги Кадиев – 35.5 хил. лв. Сравнително малко са изразходвали за радиореклама ДПС, БДЦ и ВМРО.
Рекламата чрез банери на страниците на електронни издания не е сред предпочитаните практики на тези местни избори. От 15 медии, които ИРПС е проследила, постъпления от реклама са получили точно пет. Най-популярни са рекламните услуги на информационна агенция “Фокус” (Focus-news.bg), където партиите са инвестирали 95 хил лв. Останалите средства са поделени между mediapool.bg (17 хил.лв.), offnews.bg (осем хиляди лева), dir.bg (6.6 хил.лв.) и изданията на “Икономедиа” – “Дневник” и “Капитал” – общо малко над две хиляди лева.
Най- много в интернет са рекламирали ГЕРБ и Георги Кадиев. В интернет са съсредоточени и основната част от рекламните усилия на “Движение 21” на Татяна Дончева.
Териториално разпределение
Като най-щедри в предизборната борба се очертават ГЕРБ, които от началото на кампанията са сключили договори са близо 168 хил. лв. Следват БСП с почти 160 хил. и ДПС с 135 хил. лв. за политическа реклама.
Кампанията зад кандидата за кмет на София Георги Кадиев прави сериозно впечатлние – само за около седмица в реклама са вложени близо 119 хил. лв. Официално въздържали се от платено медийно присъствие са АТАКА и Глас Народен, които не са сключили нито един договор за реклама с някоя от изброениите в приучването медии, сочат още данните.
Интересен момент е, че въпреки естеството на предстящите избори, на регионалните медии се обръща малко внимание. За сравнение – националните “24 часа”, “Труд”, “Монитор” и “Телеграф” са събрали от предизборната агитация над 133 хил. лв., докато регионални издания като “Марица” в Пловдив, “Конкурент” във Враца и бургаския “Черноморски фар” са успели да се преборят за в пъти по-малки суми.