понеделник, ноември 25, 2024

Кредиторите разпродават БДЖ

Date:

Сподели новината.

Акциите на “Холдинг БДЖ” в застрахователното дружество “Алианц България” са обявени за продажба от частен съдебен изпълнител. Предлагат се 2.8% от капитала за малко над 1.8 млн. лв., като по информация на “Капитал” продажбата е по искане на кредиторите на дружеството по втория облигационен заем, който беше обявен за предсрочно изискуем в края на 2014 г.

Оттогава компанията се опитва да разпродаде активи, за да покрие просрочените си задължения. Преди година беше предложена и сградата на Транспортна полиция в София, която е собственост на холдинга, наскоро бяха добавени няколко почивни станции, а сега наред са и финансови активи на дружеството. Очакванията БДЖ да получи финансиране от концесията на летище София може и да не се сбъднат, след като срокът на процедурата беше удължен, а решението – оставено на служебния кабинет.

Застрахователният дял

Поредната порция активи на холдинга, които излизат за продажба, са 202 500 поименни безналични акции с право на глас в “Алианц България” (2.8% от капитала). Книжата са с номинална стойност 5 лв., или 1.013 млн. лв. общо. Началната цена, от която ще започне наддаването, е 1.832 млн. лв., което представлява 80% от оценката. Оферти се приемат до 6 февруари, а самата продан е насрочена за следващия ден. Търгът се организира от частен съдебен изпълнител Орлин Мендов.

Същият пакет акции, които тогава представляваха 5.6% от капитала, тъй като впоследствие той беше вдигнат двойно, се предлагаше преди няколко години от Агенцията за приватизация. Ведомството дори обяви, че е постигнало сделка за 2.8 млн. лв. Прехвърлянето обаче беше блокирано, след като един от най-големите кредитори на железниците по първия облигационен заем от 2004 г. – базираната в Дъблин германско-ирландска банка Depfa Bank, наложи запор върху различни активи на дружеството, включително върху книжата. Около година по-късно запорът беше вдигнат, вероятно след изплащане на дължимите 6.3 млн. лв. от холдинга.

Почивни станции

Пак по искане на облигационерите същият съдебен изпълнител прeдлагаше сградата на бул. “Княгиня Мария Луиза” в столицата, в която преди се намираше Транспортна полиция. Имотът мина през няколко процедури, при които цената падна от 2.7 до 1.4 млн. лв. с ДДС при последното предлагане в края на миналата година, но купувачи не се появиха. Вероятно една от причините за това е, че сградата е изоставена и в лошо състояние.

Отново Мендов продава и две почивни станции на БДЖ, за които оферти се приемаха до края на миналата година. Началната цена за почивно-възстановителния център “Родина” (по-известен като хижа “Родина”) на Витоша беше 1.4 млн. лв., а за почивна станция “Банкя” в град Банкя наддаването трябваше да започне от 1.2 млн. лв. Мендов не беше открит за коментар, но по информация на “Капитал” кандидати не е имало.

Успешно обаче е завършила продажбата на лечебния профилактичен възстановителен център на БДЖ в град Хисаря. Комплексът включва 16 дка земя и четири сгради и беше предложен от частен съдебен изпълнител преди няколко месеца. Справка в Имотния регистър показва, че станцията вече има нов собственик – “Булсън дивелопмънт”, която е платила 3 млн. лв. за имота (малко над минималната цена). Прехвърлянето на собствеността е станало в средата на ноември. Компанията купувач е 100% собственост на Стоян Караненов, син на Димитър Караненов, който притежава бургаския петзвезден хотел “Приморец”.

Просрочени задължения

Още преди да се стигне до предлагането на недвижими имоти на “Холдинг БДЖ”, държавната Българската банка за развитие (ББР), която е довереник по втората облигационна емисия, започна да разпродава вагони, цистерни и други на дружеството, които са обезпечение по заема. От средата на 2015 г. досега бяха организирани няколко търга, последните от които в края на миналата година, но интересът като цяло е слаб, а приходите – незначителни на фона на задълженията.

Вторият облигационен заем за общо 120 млн. евро беше отпуснат на железниците през 2007 г. за покриване на стари задължения. Няколко години по-късно обаче държавното дружество започна да изпитва затруднения при покриването на плащанията си към кредиторите, стигна се до големи просрочия и в края на 2014 г. заемът беше обявен за предсрочно изискуем. По данни към края на септември 2016 г. задълженията на “БДЖ холдинг” към финансови институции са в размер на 251 млн. лв., от които 153.3 млн. лв. просрочени. Само на облигационерите компанията дължи 149.3 млн. лв. Отчетът на дружеството показва, че 62% от разходите за дейността за деветмесечието са отишли за лихви за просрочени плащания, главно по облигациите. Наскоро от компанията съобщиха, че въпреки големия размер на просрочените задължения по облигационния заем банките кредиторки доброволно ограничават своите принудителни действия само и единствено до продажбата на неоперативни активи на компанията, за да не пречат на дейността й.

Несигурно финансиране

Освен към финансови институции БДЖ има и значителни търговски задължения, най-големите от които са към Национална компания “Железопътна инфраструктура”. По данни на холдинга, които бяха публикувани преди дни, общите задължения са в размер на 445 млн. лв. При спадащи приходи и увеличаваща се загуба, каквито резултати се виждат от отчета за първите девет месеца на миналата година, дружеството трудно ще изплати дълговете си без външно финансиране. Такова се очакваше да дойде от първоначалното плащане при концесионирането на летище София. Заради предстоящите избори обаче кабинетът в оставка удължи срокът за подаване на оферти до 19 май.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Колко са заводите и фабриките в Карнобат

Икономическото развитие на община Карнобат е свързано основно със...

И фалитите, и новите бизнес регистрации в ЕС се увеличават

Фалитите на компании в ЕС се увеличават с 2,7...

Утре обсъждат предложения за промени в Кодекса на труда за минималната работна заплата

Работна група ще обсъди утре предложения за изменения в...

Променя ли се БДЖ?

Бългapия тpябвa дa пoдпишe cпopaзyмeниe c чeшĸaтa ĸoмпaния Ѕkоdа...