През последните седмици латиноамериканските наркобосове изпратиха големи количества кокаин в Европа, включително един в товар с калмари, въпреки че коронавирусната епидемия задуши законната трансатлантическа търговия, казват висши служители за борба с наркотиците, съобщава “Ройтерс”.
Нелегалната индустрия за наркотици пострада от вируса, като и международните вериги за доставки са разбити и милиони клиенти са блокирани. Но наркобосовете се изправят пред предизвикателството, пращайки огромни товари кокаин с по-малко на брой кораби и търговски самолети, показвайки, че са готови да поемат по-големи рискове за доставката на стоките си.
“Въз основа на изземването на по-големи от обичайните доставки на кокаин, би било честно да се каже, че Европа беше залята с кокаин преди блокирането”, коментира Боб Ван Ден Берге, старши служител на реда в Службата на ООН за наркотици и престъпност (UNODC).
Тази тенденция се запазва, въпреки че много европейски страни – включително основните потребителски пазари като Великобритания и Испания – силно ограничават движението на тяхното население.
“Глобалната пандемия в този момент не е повлияла на морската търговия с наркотици. Тя е както обикновено”, заяви Майкъл О’Съливан, ръководител на финансирания от ЕС Център за анализи и операции в морето, който координира блокадите в морето.
През първите три месеца на тази година UNODC конфискува 17,5 тона кокаин, превозван за Европа от пристанищата на Южна Америка, предимно бразилски. Това представлява близо 20% ръст в сравнение със същия период на 2019 г., заяви Ван Ден Берге.
Близо 7 тона, насочени към холандското пристанище Ротердам, най-голямото в Европа, бяха задържани в четири операции досега тази година, според данни на ООН. През същия период на миналата година малко над четири тона бяха прихванати в осем отделни конфискации.
Този месец белгийските власти иззеха близо 5 тона кокаин в контейнер от Латинска Америка в пристанището в Антверпен, което миналата година бе основният входен пункт за кокаин в Европа с пресечени над 60 тона там.
Това последва няколко конфискации на повече от един тон през март, заяви Кристиан Вандерваерен, началник на митницата за Белгия, която влезе под блокада на 17 март. “Бяхме свикнали да считаме изземване от 1 тон като важна операция”.
Иззетите бройки обикновено са само част от общите пратки и предлагат приблизителна оценка на незаконната търговия.
Европол изчислява, че европейският пазар струва най-малко 9 милиарда евро годишно. Франция, Германия, Италия, Холандия, Испания и Великобритания представляват малко над 87% от очакваните 4 милиона потребители на кокаин.
Трафикантите са толкова изобретателни, както винаги, като се възползват от факта, че вносът на плодове, зеленчуци и други хранителни продукти в Европа от Южна Америка е сред малкото сектори, които само малко засегнати от епидемията.
Петте тона кокаин, иззети в Антверпен, са скрити в хладилен контейнер, превозващ калмари от Латинска Америка, обяснява Ван Ден Берге.
Повишаването на големи пратки кокаин в корабни контейнери последва подобна тенденция и при самолетите, заяви Вандерваерен. В средата на март, малко преди Белгия да започне блокирането и повечето търговски полети бяха спрени, митническите служители на главното летище в Завентем иззеха 350 кг кокаин, скрит в куфари, в самолет от Доминиканската република – количество, което е 200 пъти по-голяма отколкото обикновено се открива при въздушни превози на наркотици.
“Това е така, защото броят на самолетите, които летят от Южна Америка към Европа, е намален значително и всеки самолет е добра възможност за транспортиране на кокаин”, обяснява Вандерваерен и добавя, че това не е изолиран случай.