Производството, продажбите и печалбата на компанията за пилешко месо “Градус” са се повишили с двуцифрен темп през миналата година, което продължава и тенденцията от деветмесечието. Това казаха от ръководството пред “Капитал”.
“Резултатите за деветмесечието на изминалата година показват 20% ръст в производството на пилешко месо и 25% ръст на нетната печалба. Чувствителен е ръстът и в производството на разплодни яйца. За изминалата 2019 г. компанията е произвела 140 млн. разплодни яйца. По план е заложено до 3 години това производство да стигне 170 млн.”, каза изпълнителният директор на компанията Ангел Ангелов.
“Градус” все още не е публикувала консолидирания си отчет, като по закон това трябва стане до края на февруари. От него ще станат ясни и точните числа на приходите и печалбата. За деветмесечието компанията отчете 137 млн. лв. консолидирани приходи, което е ръст от 22%, а печалбата нарасна до 20.6 млн. лв.
По данни на ръководството през цялата 2019 г. “Градус” е успяла да изпълни над 80% от 3-годишните цели в инвестиционния си план, заложени при излизането на борсата. Старозагорската компания прави най-голямото IPO за последните 10 години и второто в историята на местния пазар листване по привличане на средства в размер на 81 млн. лв.
Разширение на пазарите
През изминалата година компанията е повишила продажбите си на пилешко месо и разплодни яйца в Близкия изток, Европа, Румъния и е успяла значително да разшири пазара си в Гърция. Развивала е и нови пазари в Русия и бившите съветски републики. “Градус” продава разплодни яйца в 18 държави. 70% от произведеното пилешко месо на компанията е за вътрешния пазар, а 30% – за износ.
В производството си “Градус” отчита ръст от 15% за 2019 г., а в продажбите – ръст от 22% за същия период от време. Най-голям е ръстът в продажбите на новите брандове – “Аз ям!” и френското пиле Le Poulet, което компанията пусна на пазара през 2018 г.
Още нови инвестиции
Предварителните инвестиционни задачи, заложени при листването на борсата, са изпълнени, сочат от “Градус”. През 2020 година основният акцент в инвестиционната програма на компанията ще бъде върху внедряването на ERP система. “Тя обхваща както производството, така и продажбите, финансите и ще подобри значително възможностите за отчетност, планиране и управление”, казва Ангелов. “Градус” разполага с изцяло вертикално интегрирано производство, а то има много компоненти. Затова и ERP системата трябва да е широкообхватна, казват от ръководството на компанията. По предварителни разчети инвестицията в новата ERP система ще бъде в рамките на 3 млн. лв.
Акцент ще бъде и разширяването на продуктовата гама на пилешко месо. За тази цел са предвидени средства в размер на 4.5 млн. лв. За разширяване на продажбите на продуктите на компанията от свинско месо са направени инвестиции за 6.7 млн. лв. В инвестиционната програма, обявена при листването на борсата, “Градус” предвиждаше най-много средства – 15 млн. лева, за разширяване на капацитета на фермите за родителски стада с цел увеличаване на произвежданите разплодни яйца. В края на 2017 година с получените от борсата средства са били изцяло обновени наличните центрове на компанията в Русе и Стара Загора.
През 2019 г. компанията завърши изграждането на нов център за основно стадо родители в русенското село Черна вода, както и нов център за бройлери в старозагорското село Маджерито. С инвестиции в размер на 10 млн. лева през 2019 г. са обновени базите в Русе и Стара Загора. Извършен е ремонт и на сградата за подрастващи родители в Русе.
Като инвеститори в “Аджибадем Сити клиник” Ангелови съобщават, че инвестициите през 2019 г. надхвърлят 10 млн. евро. Средствата са инвестирани в ремонти и внедряване на нови технологии в болница “Токуда”.