Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) е подновила обществената поръчка за реконструкция на гарата в Нова Загора. Това е втори опит за ведомството да сключи договор с изпълнител, след като през лятото прекрати поръчката заради липса на конкуренция. Този мотив по принцип е основателен, тъй като наличието на една-единствена оферта за даден проект по никакъв начин не гарантира, че публичните средства ще се използват ефективно. Но НКЖИ невинаги действа така – през октомври държавната компания спокойно избра изпълнител без конкуренция за ценовата оферта в поръчката за гарата в Стара Загора.
Сега за проекта за гарата в Нова Загора има странно повишение в прогнозната стойност на възложителя. При първото обявяване на поръчката именно фактът, че единственият кандидат бе предложил малко над прогнозната стойност, притесняваше НКЖИ. Половин година по-късно обаче самият възложител вдига летвата до 3.15 млн. лв. без ДДС, които са осигурени по оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014 – 2020 г. Крайният срок за подаване на оферти е 11 февруари 2020 г.
Абонирайте се за Капитал
Четете неограничено и подкрепяте усилията ни да пишем по важните теми
Искаме повече участници, но не винаги
Първоначално поръчката за гарата в Нова Загора беше обявена през февруари, а офертите бяха събрани през април. Интерес прояви само един кандидат – обединение “Билд инженеринг”, в което влизат “Трейс груп холд”, “Си Билд компания” и “Инжпроект”. Тогава НКЖИ реши, че слабият интерес е основание за прекратяване на поръчката, като по закон в такива случаи има право да действа така.
“Ефективност при разходване на обществени средства се постига само при осигуряване на конкурентна среда за избор на икономически най-изгодното за възложителя предложение”, пише в решението за прекратяване. Освен това кандидатът е предложил цена, която е по-висока от прогнозната стойност с 14.13%, и комисията смята, че ако сключи договор директно, няма да се защити публичният интерес.
Странни в случая са две неща. Първото – при повторното обявяване на поръчката НКЖИ повишава сериозно цената и от 2.7 млн. лв. без ДДС тя става 3.15 млн. лв. без ДДС. Така излиза, че ако “Трейс” сега подадат оферта със същата цена, ще са под прогнозната стойност.
Фирмата, която е на първо място в класацията за най-големите строителни компании за 2018 г. К100, напоследък отпада на сравнително ранен етап от скъпите търгове на НКЖИ, пътната агенция и др.
Вторият любопитен детайл е, че липсата на конкуренция при ценовите оферти не е притеснила НКЖИ при аналогичен търг – този за ремонт на гарата в Стара Загора. Там на етапа с отваряне на предложените цени остана само един участник, но все пак офертата на избрания изпълнител за проектирането и ремонта на старозагорската гара беше 11.67 млн. лв. при прогнозна 13.1 млн. лв. с ДДС.
Заплатите растат
“Капитал” попита НКЖИ на какво се дължи това повишение на разходите по проекта за нова гара в Нова Загора, като в отговор получи обяснение, което показва, че заради прекратяването на процедурата с мотива да се защити общественият интерес всъщност ще се похарчат повече средства, защото сроковете се скъсяват и заплатите растат.
“След прекратяване на първата процедура и преди повторното й стартиране НКЖИ сключи договор за изпълнението на проект “Проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникации по железопътната линия Пловдив – Бургас” на стойност близо 185 млн. лв., финансиран от ЕС”, обяснява възложителят. Тъй като сроковете за изпълнение обаче се скъсяват, за да се вмести изпълнението в настоящия програмен период, трябвало изпълнителят да ангажира повече хора и машини в ремонта.
“Необходимо е да се отчете фактът, че първоначалната прогнозна стойност бе съставена въз основа на количествено-стойностните сметки към проекти, изготвени през 2018 г., а се очаква реконструкцията на гаровия комплекс да започне в средата на 2020 г., като в сегашната прогнозна стойност е отчетено и увеличението на минималната работна заплата от 1.01.2020 г.”, твърдят още от НКЖИ.