Цяло десетилетие смартфоните на Apple бяха на върха, но ореолът им избледнява
Преди почти 12 години Стив Джобс стъпва на сцената на MacWorld, за да представи първия iPhone, определяйки го тогава като „революционен и магически“. Последвалият безпрецедентен успех потвърждава думите му. Смартфонът на Apple не само оцелява, но и процъфтява въпреки световната финансова криза от 2008 г. Той се превръща в звездата на мобилния пазар, направила компанията от Купертино най-скъпо струващата в света.
Днес iPhone обаче изглежда е загубил своята магия, пише CNN в свой анализ.
Акциите на компанията поеха надолу още през есента на миналата година, а вчера достигнаха двугодишно дъно, след като главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук предупреди, че се очакват още по-ниски продажби на iPhone. По думите му причината се крие в отслабващата китайска икономика и търговската война със САЩ. Анализаторите обаче изтъкват, че проблемите на компанията с iPhone вероятно се простират отвъд негативните тенденции в Китай.
Анализаторът и управляващият партньор на Loup Ventures Джийн Мънстър заяви, че „една трета от проблема“ идва от решението на Apple да повиши цената на серията си телефони до недостижимите за мнозина 1000 и повече долара. Този ход „обезсърчава“ хората, които искат да надградят до новите модели.
В писмото си до инвеститорите Кук не споменава конкретно повишението на цените, но признава, има и други фактори, които влияят на продажбите на iPhone извън Китай. Той дава пример с по-малките субсидии за доставчиците и решението на компанията да предложи по-евтина смяна на батерия през миналата година.
Сякаш за да влошат още повече нещата, анализаторите от Goldman Sachs публикуваха в сряда бележка до инвеститорите, че Apple е „по-чувствителна“ към негативните макроикономически тенденции днес, отколкото е била преди няколко години. Причината е, че се доближава до етапа на „максимално пазарно проникване на iPhone“. Експертите прогнозираха и „по-нататъшен спад“ в продажбите на Apple през предстоящата финансова година.
За инвеститорите новините дойдоха като грубо пробуждане. В резултат акциите на Apple се понижиха с 9% за една нощ, изтласквайки пазарната стойност на компанията под тази на Microsoft, Amazon и Alphabet. „В съвременната iPhone ера миналата нощ явно бе най-мрачният ден на Apple и според нас представлява предизвикателен период за растежа на компанията“, пише в съобщението си до инвеститорите Даниел Айвс, анализатор от Wedbush.
Писмото на Кук служи като напомняне за новата норма по отношение на компанията, а именно: Ако искате да повярвате на Apple, вече няма да е заради продажбите на iPhone, а въпреки тях.
Притеснения имаше и по-рано. Множество доставчици на части за iPhone алармираха, че са намалили собствените си продажби, което бе знак, че производителят намалява поръчките заради слабо търсене. Apple за първи път шокира инвеститорите през ноември, обявявайки, че в бъдеще няма да разкрива броя на продадените телефони. Новината дойде след няколко поредни тримесечия на свиващи се продажби.
Благодарение на бурното десетилетие преди това Apple успя да мотивира клиентите си да плащат повече за нейните устройства. Така през 2017 г. за първи път пусна смартфон за 1000 долара – юбилейния iPhone X. Миналогодишните модели „XS” и „XS Max“ пък продължиха тази логика, като вторият достигна цени от около 1 500 долара.
Търсенето им се сви, но благодарение на високите цени печалбата на компанията се запази – поне до лятото на миналата година, когато Apple успя да удари „трилионния връх“. Още тогава анализаторите отбелязаха, че бъдещето на компанията е в намирането на нов път пред себе си, различен от предлагането на смартфони.
Apple се хвали например с iCloud, Apple Pay, Apple Music и App Store. Приходите от всички тях достигнаха 10 млрд. долара през тримесечието, завършващо през септември. На годишна база това представляваше 17% ръст.
Въпреки увеличението iPhone все още е основният елемент в портфолиото на Apple, представлявайки 60% от общите ѝ продажби за същото тримесечие до септември. Гигантът все още не намира друг революционен и магически продукт, който да поеме неговата роля.
„iPhone просто е твърде голям, за да бъде заменен, ако продуктовата му линия не се справя добре“, смята Крис Каро, анализатор в Raymond James. Той обръща внимание, че ако сегашните iPhone модели не се продават добре, то е любопитно какво предстои, ако следващото поколение телефони дойде с малки подобрения.