Автобусите трябва да бъдат оборудвани с обезопасителни колани и видеорегистратор. Глобата за пътник без колан ще е 50 лв. Това реши парламентът, като прие на първо четене промени в преходните и заключителни разпоредби на Закона за пътищата.
Поправката беше внесена от депутатите от ГЕРБ Александър Ненков и Станислав Иванов. Проектозаконът беше написан след катастрофата край Своге при която загинаха 17 души и предизвика оставката на трима министри. За текста гласуваха 79 депутати, 20 се въздържаха. Изискването ще важи за всички превозните средства от категории D1, D1Е, D или DE, след като бъде прието и на второ четене.
Предвидени и са и глоби или имуществени санкции от 3000 лв. за лице, което разпореди или допусне извършването на превози на пътници с моторно превозно средство, което не е оборудвано с обезопасителни колани и видерегистратор. 1500 лв. ще е санкцията за превозвач, който не спазва изискванията за съхранение на записите от видеорегистраторите на моторните превозни средства.
50 лв. ще е глобата за пътниците, ако не слагат колан в автобусите, каза след заседанието заместник-председателят на Комисията по транспорт Станислав Иванов (ГЕРБ). “Коланите ще действат във всички случаи, когато линиите са над 30 км еднопосочно, когато имаме превоз на деца и ученици. Това е задължението. В останалите случаи, които касаят градския транспорт основно, няма да се налага, както и в момента не се налага да се ползват колани”, обясни Иванов.
Срокът за оборудване на автобусите, които нямат фабрично поставени колани, ще е 9 месеца. Според Станислав Иванов те са 1000 на брой в страната. “Във всички останали автобуси е заложено да има колани или имат такива”, смята Иванов. Според него ще трябват два месеца на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” да подготви наредба към закона.
Мнозинство от 75% от българите приемат, че коланите действително помагат за безопасността, според проучване на “Галъп”. Мнозинство от 66% подкрепя коланите да станат ефективно задължителни в междуградските автобуси. Очевидно е, че общественото мнение е узряло за идеята, която няколко пъти беше