„Язаки“ – Ямбол, ориентира 30% от производството си към кабелни системи за електрически автомобили. Този процент ще бъде достигнат още през следващата година, тъй като част от проектите са все още в подготвителната си фаза, съобщи за „Капитал“ заместник-управителят на „Язаки България“ Владимир Седларски.
Всички автомобилостроители в света имат за приоритет проектите си за електрически автомобили. Почти няма производител, който до момента да не е стартирал модел с електрическо задвижване, казват от ръководството на „Язаки“. Тази тенденция кара японската компания да се ориентира към новото производство. Предприятието в Ямбол има няколко спечелени проекта за електрически автомобили на различни производители – „Фиат“, „Ягуар“, „Форд Транзит“, „Форд Ризър“ и „Скания“.
През тази година ямболското предприятие стартира масовото производство по 3 проекта – производство на високоволтови инсталации, на кабелни инсталации за „Скания“, както и за „Ягуар Лендроувър“. Проектът за „Ягуар“ ще бъде трансфериран в Ямбол от завода на „Язаки“ в Португалия, където вече е преминал подготвителната си фаза.
Производство
До момента в завода в Ямбол работят 3400 души, а в завода в Сливен – 1500. Сливенското предприятие е изцяло ориентирано към производството на кабелно оборудване за „Форд Транзит“, като цялата продукция заминава за Турция. В Ямбол се произвеждат електрически кабелни инсталации за „Рено Туинго“, „Смарт“, „Рено Меган“ и част от оборудването за „Форд Транзит“. От тази година в Ямбол стартира и проект за камионите на DHL, които ще бъдат електрически.
От „Язаки“ – Ямбол, съобщават, че няма да правят преустройство във връзка с новите си проекти. Компанията обаче ще трансферира част от продуктите, които произвежда в предприятието на групата в Мароко. На мястото на старите си проекти тя ще стартира в Ямбол производството на високоволтови инсталации.
„Преориентираме се, защото се стремим да бъдем в крак с тенденциите на автомобилния пазар. Допреди години не се говореше изобщо за електрически автомобили, нямаше зарядни станции, а сега има страни, които спират двигателите с вътрешно горене и се ориентират изцяло към електрически двигатели. Особено напред в тази посока са скандинавските страни“, казва Владимир Седларски. В Швеция например всеки паркинг разполага с няколко зарядни станции за електрически автомобили. Норвегия предвижда от 2025 г. да не внася двигатели с вътрешно горене и всички автомобили да бъдат електрически. В тази посока върви и Германия, която все повече мисли за забрана на дизеловите автомобили.
Новият завод в Димитровград
До момента в новия завод на „Язаки“ в Димитровград, който започна работа през есента на миналата година, работят 1700 души. До края на следващата година планираме да наемем още 1300 и да достигнем максималния предвиден капацитет от 3000 души, казва директорът на предприятието на групата в Димитровград Максим Заклецкий. Заводът беше построен за 1 година, като инвестицията в него е в размер на 50 млн. евро. Той е изграден върху площ от 64 хил. кв.м, като застроената му площ е 30 хил. кв.м, а производствените площи – 19 хил. кв.м. Нарежда се сред най-големите заводи на компанията в Европа.
В него за пръв път в европейската група предприятия се произвеждат кабелни инсталации за коли на „Мерцедес“. „Успешно стартирахме първия си проект и сега работим по втория“, казва Заклецкий. Според него най-голямото предизвикателство пред ръководството е наемането на хора. Този пазар коренно се промени за изминалите 3 години, когато взехме инвестиционното си решение, признават от ръководството. Наетите хора в Димитровград пътуват от близките градове от разстояние най-много 60 км.
Резултати
„Язаки България“ постига през миналата година най-високите си резултати от стъпването на групата в България през 2017 г. Ръстът на производството е 50%, а печалбата на „Язаки България“ е 5 млн. лева. Повишени бяха и заплатите на служители и работници. Ръстът се дължи на възходящия тренд на производство на автомобили по света, казват от ръководството на компанията. 85% от продажбите на „Язаки България“ са в Европа, а останалите – в Русия и Азия. Очакванията на ръководството за тази година са за увеличение на поръчките с от 6 до 8%. Част от увеличението идва от сегашния клиент на компанията – „Форд“, а останалите от производството на високоволтови инсталации. |