Заводът за алуминиеви продукти “Алкомет” е увеличил приходите си от продажби с 9.5% през първата половина на 2018 г. Разходите обаче също са нараснали заради поскъпването на основната суровина, в резултат на което нетната печалба на компанията е спаднала с 11.4%, показва консолидираният отчет на дружеството. Данните сочат още, че въведените нови продукти бързо увеличават дела си в общото производство.
Продукция
За първите шест месеца на годината предприятието е произвело с около 5% повече продукция – общо 35 хил. тона. Продажбите в обеми също са се увеличили, като по-голям е ръстът при пресовата продукция (4.9%). Това е станало благодарение на вътрешна реорганизация и преструктуриране на продуктовия микс, тъй като мощностите практически за напълно натоварени. През последните години компанията залага на по-завършени и високодоходни продукти, което се вижда и в последния отчет. Продажбите на специални профили например са нараснали с 29% а над 30% повишение има при тези на профилите с допълнителна повърхностна обработка. Единственият спад (1.8%) е при стандартните профили, които имат и най-голям дял. От компанията посочват, че тенденцията за спад при тях е заложена и вероятно ще продължи в бъдеще, което пък осигурява капацитет за приоритетните продукти.
Продажбите на валцови продукти като цяло се повишават с 1.3%. При тях също има преориентиране към по-специалните продукти, като се дава приоритет на фолиата за сметка на лентите. Над 4 пъти са се увеличили продадените обеми фолио за конвертиране, което е нов продукт за “Алкомет” и според компанията има голям потенциал както на европейския, така и на американския пазар. Друг сравнително нов продукти – финстокът, който се използва в охладителната и климатичната техника, също бележи ръст от близо 60%. Заради преразпределянето на част от капацитета за новите продукти има лек спад (3.9%) при производството на домакинско фолио, където “Алкомет” държи 20% от европейския пазар.
Основните пазари на компанията остават без промяна – начело са Германия (24.1%), Полша (12.6%) и Италия (10.8%). Значително са се увеличили продажбите в Испания и там сега отива 9.6% от продукцията.
Финансови резултати
Нетните приходи от продажби на “Акомет” нарастват с 9.5% през първото полугодие. Това се дължи както на постигнатите по-големи продажби, така и на поскъпването на основната суровина. По данни на компанията средната цена на алуминия на Лондонската метална борса е достигнала 1826 евро/тон спрямо 1738 евро/тон през първата половина на 2017 г. Това е довело и до увеличаване на разходи за материали с 9%. Повишение има също при разходите за външни услуги и заплати. В резултат на увеличеното текущо кредитиране, а и на заплащането на натрупаните лихви по инвестиционния кредит, с който частично се финансира течащия в момента проект за разширение в Шумен, компанията отчита увеличение на разходите за лихви с около 20% (или 150 хил. лв. до 930 хил. лв. за шестмесечието). Така за периода нетната печалба спада до 8 млн. лв.