Търгът за 10 км от магистрала “Хемус” – между Ябланица и Боаза, ще тръгне до дни. Това обясни пред “Капитал” Ивайло Иванов, шеф на правната дирекция в Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ). “Документацията е в Агенцията за обществени поръчки за предварителен контрол и тъй като е писана по новия закон, очакваме да ни я върнат с коментари и нужда от корекции. След това ще обявим търга”, поясни той. Поръчката е с прогнозна цена 90 млн. лв. без ДДС и ще се финансира с пари от бюджета. Тя е за проектиране и строителство.
В новото състезание все още няма яснота за срока за завършване, но в предишното той беше 32 месеца. Така, ако поръчката не бъде дълго обжалвана, вероятно строителството на 10-те километра ще може да започне догодина. И ако срокът не бъде скъсен, трябва да приключи до 2020 г. Отсечката между Ябланица и Боаза сега е една от най-бавните по пътя София – Варна, така че пускането на магистралата точно в тази част ще спести време на пътуващите.
След първия опит
Това е втори опит за избор на строител, след като големият търг от миналата година за близо 60 км от магистралата беше прекратен по нареждане на премиера. Формалното основание беше, че по европейската програма “Транспорт” няма достатъчно средства. В действителност нареждането на Бойко Борисов дойде след съмнения за прозрачността на търга след избора на две обединения да строят два лота на “Хемус” – едно на “Джи Пи груп”, свързвана с генералния директор на “Лукойл България” Валентин Златев, и едно на “ПСТ груп”, свързвано доскоро с депутата от ДПС Делян Пеевски. Въпреки прогнозната цена от около 400 млн. лв. за 60-те километра офертите на печелившите предвиждаха сума от 800 млн. лв. до 1 млрд. лв.
Последваха три жалби срещу прекратяването, Комисията за защита на конкуренцията ги отхвърли и на 26 май с такова окончателно решение е излязъл и Върховният административен съд. Така пречки за новия търг няма. В предишната поръчка сегашните 10 км бяха част от отсечка от 23 км. За строител беше избран консорциумът на “Джи Пи груп” с цена 277 – 298 млн. лв. без ДДС, т.е. с 4 млн. лв. повече на километър от сегашната поръчка. В предишното състезание много от чуждите кандидати бяха отстранени или още на техническата оценка, или заради ниски цени.
Трасето се запазва
При прекратяването премиерът Борисов нареди препроектиране и стесняване на пътните платна, за да падне цената на магистралата. От обясненията на пътната агенция става ясно, че габаритът на пътя остава същият – 29 метра, а с 1 метър се стеснява разделителната ивица между двете платна. “Скъсили сме и банкетите, намалили сме проектната скорост на 120 км/ч и сме прецизирали пътната нивелета”, обясни управителят на АПИ инж. Лазар Лазаров.
Трасето на магистралата поне в този къс участък не се променя и остава същото като в прекратената поръчка. В момента се извършват отчуждения, като проблемни са терените в община Брестница. Въпреки че магистралата е планирана отдавна, общината е реституирала земи по протежение на бъдещата магистрала и сега трябва да се отчуждават наново. “Това е административен проблем, не е нещо сериозно, работим по въпроса”, каза инж. Лазаров.
Строежът на “Хемус” ще продължи поетапно с пари от бюджета през следващите 4 години, обясни през февруари регионалният министър Лиляна Павлова. Паралелно с търга за 10-те километра до Боаза върви препроектиране на още три участъка, всеки по 15-17 км, до разклона Плевен – Ловеч. С намаляването на габаритите и скоростта на пътя ще бъдат избегнати поне два тунела и два виадукта, а икономията ще е от порядъка на 100 – 150 млн. лв., прогнозира министър Павлова. Няма яснота кога ще започнат тези търгове.