След времена на срив на цените 2017 г. беше годината на стабилизирането за българските компании на пазара на горива. Общите приходи на най-големите компании в сектора са се увеличили с 2.5 млрд. лева, което е среден ръст в топ 25 от 18%.
По-големите обороти логично идват от повишаването на цената на петрола, но макар и леко, увеличение е имало и при продадените количества – с 3-4%, коментират от пазара, като на промяната на цената може да се отдадат 15%. Стабилизиране през 2017 г. имаше не само по линия на цените. След парламентарните избори големите вериги се разминаха с плащането на тежки глоби, като Комисията за защита на конкуренцията въпреки първоначалната си убеденост не доказа картел на пазара и злоупотреба с господстващо положение на най-големия играч. Продажби на активи в България, за което заговори през юни 2016 г. президентът на “Лукойл” Вагит Алекперов, не се случиха. Също след изборите позатихнаха престрелките и взаимните обвинения между президента на “Лукойл България” Валентин Златев и новия играч на пазара Веселин Марешки. А на база резултатите през изминалата година сред веригите няма големи промени, като резките спадове и ръстове се случват сред по-непопулярните за широката публика дистрибутори, вносители, производители.
Сеизмичността на горивния пазар обаче беше подновена през пролетта на тази година. С нови сили и спокойствие големите компании, членове на Българската петролна и газова асоциация, подеха старата си инициатива да се разпише нов секторен закон за търговията с горива с ненужно скъпи изисквания към малките фирми. Въпреки сериозното недоволство от страна на по-малките играчи на пазара, транспортни компании и земеделци, както и негативните становища от няколко министерства засега очакванията са, че новите секторни разпоредби ще се придвижат напред в Народното събрание с известни корекции, които да уталожат недоволството.
Задочен сблъсък тази пролет имаше и между два от основните играчи на пазара “Лукойл България” и “Инса ойл”, като резултатът от него най-вероятно ще бъде видим в отчетите за 2018 г. на двете компании, участници в него. И отново тази пролет бяха отнети лицензите на големия играч на едро – “Полисан”. Пазарът е в очакване и на приватизацията на активите на един от големите играчи в региона – Hellenic Petroleum, която присъства в страната през “Еко България” и Гърция вече получи писма за интерес от пет кандидата.
Големият печеливш
Лидерът в класацията на най-големите в горивата за поредна година не е изненада за никого, като това е най-голямата компания на база приходи в страната – рафинерията “Лукойл Нефтохим Бургас” с нейните близо 5.8 млрд. лв. приходи. Забележителното тази година е печалбата на компанията, която е близо 304 млн. лв., като дружеството е първо по показателя рентабилност в сектора. Официалното обяснение, което беше разпространено още през 2017 г., когато тя за пръи път от години излезе на плюс, е, че производството е станало по-ефективно. Благодарение на инвестицията в инсталацията за хидрокрекинг на гудрон, с която се увеличи производството на светлите горива – бензин и дизел, от единица петрол.
За изминалата 2017 г. печалбата на бургаската рафинерия “Лукойл Нефтохим Бургас” е 304 млн. лв., като дружеството е първо по показателя рентабилност в сектора. |
Втората по рентабилност компания е също от руската група. Това е поделението, което се занимава с доставка на горива за авиацията – “Лукойл ейвиейшън България”. Едно от обясненията е в ръста на полетите през изминалата година. Второто е намаляването на участието на други играчи в този сегмент като “ОМВ България”, обясняват от сектора. С ръст над средния за пазара е и трета компания от групата – “Лукойл – България бункер”, която зарежда кораби.
Изненадващо на фона на увеличението на цените на горивата лидерът на пазара в търговията на едро и дребно “Лукойл България” има лек спад на проходите и ръст на загубата. В отчета на компанията това е обяснено с “редица макроикономически фактори и променената пазарна конюнктура”. Приходите от основна дейност намаляват с 3%, като в отчета това се отдава на курса на долара спрямо лева и на международните цени на нефтопродуктите. Заради повечето финансови приходи общият резултат е понижение от 2%. От разбивката се вижда, че спадът е при продажбите на едро – с 6% до 1.9 млрд. лв., а на дребно, където компанията работи чрез 222 бензиностанции, има ръст. За поредна година компанията е на загуба. Тъй като само “Лукойл България” купува от свързаната рафинерия, в сектора има съмнения, че е направен избор къде да е печалбата в групата.
122% Марешки
За опонента на Валентин Златев – Веселин Марешки, изминалата година е силно успешна. От една страна, той влезе в парламента, а от друга, изгради верига бензиностанции, която предвид размерите й има завиден оборот. Веригата му VM Petroleum, която оперира през дружеството “Трейднет Варна” от края на 2015 г., е с най-голям ръст сред всички компании в сектор горива със скок от 122% на приходите. От 81 млн. лв. през 2016 г. те вече са 180 млн. лв., което я нарежда на 16-о място в сектора. Толкова са и бензиностанциите му.
Веригата на Веселин Марешки VM Petroleum е с най-голям ръст сред всички компании в сектор горива със скок на приходите от 122%. |
Според конкуренти успехът му се дължи на това, че е успял да се позиционира там, където преди това не е имало никой – в ниския ценови сегмент. Стратегия, която може да бъде успешна само ако компанията продава огромни количества. От пазара прогнозират, че тази година ще е също толкова успешна за него, тъй като при растящи цени интересът към по-ниската цена по бензиностанциите му ще расте.
Компания, сочена за негов доставчик на гориво, обаче нямаше същия успех. Агенция “Митници” отне тази пролет лицензите на данъчните складове на русенския търговец “Полисан”. Компанията, основана от русенския бизнесмен Христо Вълков през 1994 г., е специализирана в производството на битум и котелни горива. Санкцията беше наложена заради нарушени процедури по доставка на гориво за отопление, което е било обложено с по-ниска акцизна ставка. Вариант за компанията остава издаването на нов лиценз през друго юридическо лице.
Живот извън асоциацията
След веригата на Марешки втора по ръст на приходите е “Инса ойл” със 79%. Друг успех на собственика й Георги Самуилов беше финансирането на покупката на Общинска банка, след като в началото на тази година компанията придоби дялове без право на глас, като осигури нужните 46 млн. лв. на купувача на контролния дял от 67.65%. Това е фондът Novito Opportunities, създаден от лихтенщайнското управляващо дружество CAIAC Fund Management. Няколко месеца по-късно Самуилов обяви, че компанията му напуска Българска петролна и газова асоциация, като официалните му мотиви, разпространени през определени медии, бяха обяснени с несъгласието с готвения секторен закон за горивата, който по думите му ще облагодетелства най-големия на пазара, т.е. “Лукойл България”.
Според представители от пазара обаче причината за разкола се крие в новата дистрибуционна политика на “Лукойл България”. По информация на източници от пазара в края на миналата година и началото на тази година политиката е била променена и големият брой компании с директни договори за покупка на едро от “Лукойл България” се е свил до четири, като са се увеличили изискванията за минимално количество заявки на месец. Първоначално четирите компании са били “Литекс”, “Бент ойл”, “Сакса” и “Инса ойл”. Една от хипотезите е, че “Инса ойл” не е изпълнила изискванията си за заявки и количества, но е продължила да внася отвън, и договорът е бил прекратен от “Лукойл България”.
Все по-големи
За пръв път в топ три на класацията на най-големите в сектор горива влиза дистрибуторът “Сакса”. Компанията разполага с петролен терминал в гр. Нови Искър и един от най-големите вносители и изключителни диструбутори на горивата на бургаската рафинерия. Тя влиза в бизнеса през 1993 г., като съдружници сега са братята Светозар и Крум Димови и баща им Атанас Димов. Дружеството развива и търговия на дребно, като бензиностанциите са под бранда “Круиз”. Ръст за изминалата година компанията отчита във всички сегменти, бил е увеличен и броят на бензиностанциите, като бройката им вече e 26. Компанията е доставяла горива за някои от ученията на НАТО в България и Румъния.
Със силен ръст на приходите от цели 40.8% и много близо до челната тройка е рафинерията за биодизел в русенското село Сливо поле “Астра Биоплант”, която през 2015 г. беше под номер 10 в класацията. Фабриката, с над 1 млрд. лв. приходи, произвежда технически масла за индустрията и биодизел и е в една група с търговеца на пропан-бутан “Булмаркет ДМ”. Компанията има два завода за производство. Първият, с мощност 60 хил. тона, беше изграден от нулата в България и работи от 2009 г. на територията на бившия Комбинат за тежко машиностроене (КТМ) в Русе. Вторият завод на “Астра Биоплант” е за 110 хил. тона. Той беше преместен от австрийския град Енс редом до първия в Сливо поле. Историята му започва в Австрия през 2007 г. за нуждите на компанията за енергийни решения GATE. След половин година обаче затваря заради финансови проблеми и през 2010 г. е купен от “Булмаркет ДМ”. Разположението му там се оказва неефективното спрямо суровините, пазарите и производствените разходи и се взима решение за преместването му, което приключва през 2015 г. Съответно мощностите работят на пълен капацитет от 2016. и това си личи от приходите на компанията. Тя е основно експортно ориентирана (70-80% отиват за износ), но е и основен доставчик на бургаската рафинерия “Лукойл Нефтохим Бургас”. Това, което предстои в Сливо поле, е ново разширяване на производствените мощности с още 40%. Проектът за 6 млн. лв. е все още в начална фаза и тече проектирането.
Верижни реакции
Сред големите вериги на пазара малко са тези, които имат ръст над средния за пазара. Всъщност това е само “НИС Петрол” – местното поделение на руската “Газпром нефт”. Тя започна навлизането си в региона през 2009 г., когато купи мажоритарния дял в държавната “Нафтена индустрия Сърбия” и инвестира в рафинерията в Панчево. Първоначалните амбиции бяха да бъде отворена верига от 70 бензиностанции, но тяхната бройка остана 35, като от компанията казват, че няма конкретни планове за нови обекти. Ръстът от 38% идвал основно от продажби на едро, но компанията залага и на промоции, програми за лоялност и т.н.
Останалите вериги или имат ръст, близък до повишението на цените на горивата, като при “Ромпетрол България” и “Шел България”, или по-нисък. При “ОМВ България” увеличението е едва 5%, но компанията запазва печалбата си. С едва 1% растат приходите на “Петрол”, но компанията излиза на плюс през 2017 г.
На пазара на пропан-бутан с ръст над средния е “Ви-Газ България”, която започна през 1998 г. като “Шел газ България”, през 2007 г. смени името си на “Витогаз”, а от 2013 г. е с настоящото.
Затишие пред новини
Пет са потенциални кандидати, заявили интерес да придобият мажоритарен дял в гръцката Hellenic Petroleum, която тук притежава веригата “Еко”. |
Почти на същите нива като предходната година са приходите на “Еко България”, като печалбата на компанията се свива рязко. Едно от обясненията за това е, че през есента на миналата година гръцката верига придоби 12 бензиностанции, които до онзи момент ползваше под наем. Продавач беше “България лизинг”. Въпросните 12 бензиностанции работят под бранда “Еко” още от 2006 г., когато е сключен дългосрочен договор за наем с предишния им собственик “Еко петролеум” (който не е свързан с гръцката група). Една от големите новини за сектора се очаква да дойде по гръцка линия, като местната агенция за приватизация HRADF обяви, че пет потенциални инвеститора са заявили интерес да придобият мажоритарен дял в Hellenic Petroleum. Потенциалните купувачи на 50.1% от акциите са Glencore Energy UK, Vitol Holding, Alrai Group Holdings, Gupta Family Group и консорциум, състоящ се от Carbon Asset Management DWC и Alshaheen Group.