България би могла да се превърне в своеобразен мост за китайските товари и да отвори „пътя на коприната“ към Централна и Западна Европа. Това заявява министърът на транспорта Ивайло Московски в отговор на депутатско питане за транскаспийския транспортен коридор.
Министърът припомня, че на 7 ноември 2013 г., в рамките на втория Международен бизнес форум за транспорт и логистика „Новият път на коприната“, проведен в гр. Астана, Казахстан, лидерите на три от водещите компании в региона – „Национална казахстанска компания Темир Золи“ АД, „Азербайджански железници“ АД и „Грузински железници“ АД, се обединяват около идеята за създаване на Координационен комитет за развитието на Транскаспийския Международен Транспортен Маршрут (ТМТМ), с оглед нарастване на товаропотоците между Европа и Азия.
ТМТМ е инициатива на транспортно-логистични компании от Китай, Казахстан, Азербайджан, Грузия и Турция за превоз на товари от Китай за Европа и обратно по Транскаспийския маршрут, заобикалящ Русия.
От началото на 2016 г. „БДЖ – Товарни превози“ ЕООД води преговори за присъединяване към проекта за развитието на Транскаспийския международен транспортен маршрут. Благодарение на своето стратегическо географско разположение, България би могла да се превърне в своеобразен мост за китайските товари и да отвори „пътя на коприната“ към Централна и Западна Европа, заявява Московски.
В продължение на проведените преговори и изпратеното от страна на „БДЖ – Товарни превози“ ЕООД писмо за намерение относно присъединяване на дружеството към Консорциума, в периода 4-5 юли 2016 г. „БДЖ – Товарни превози“ ЕООД бе домакин на работна среща на Координационния комитет на ТМТМ, която се проведе в гр. Варна. В нея от българска страна, освен представители на „БДЖ – Товарни превози“ ЕООД, участие взеха и представители на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, пристанищата Варна и Бургас, „Параходство БМФ“.
В срещата участваха представители на Грузия, Азербайджан и Казахстан (железопътни и морски превозвачи, логистични компании). С цел запознаване с възможностите на българските пристанища, в рамките на срещата бяха организирани посещения на фериботен комплекс Варна, пристанище Варна, както и на пристанище Бургас (Порт България Уест и БМФ Порт).
БГНЕС