Как се стигна до скандалната приватизация и каква е вината на екипа „Костов“?
Националният авиопревозвач БГА „Балкан“ беше продаден на израелската компания „Зееви груп“, собственост на Гад Зееви, в консорциум с „Аркия“ на 30 юни 1999 г. „Аркия“ мистериозно се оттегли, без някой да разбере дали наистина е присъствала в сделката, а от българското общество бе скрит фактът, че Гад Зееви е специалист всъщност по ликвидация на подобни дружества, а не по оздравяването им.
Скоро след покупката Зееви като едноличен собственик спря полетите. На 29 октомври 2002 г. Софийският градски съд обяви в несъстоятелност авиокомпания „Балкан“.В момента на продажбата авиокомпанията имаше 18 самолета Ту-154, а година и половина по-късно – само един.
От още толкова малки пътнически и товарни самолети оцеляха едва няколко, продадени бяха слотовете и акциите на превозвача в CITA. Четири години и половина след продажбата трима от изпълнителните директори на „Балкан“, назначени от Гад Зееви, бяха привлечени като обвиняеми по следствено дело за източване на средствата на авиокомпанията в чужбина. Това са главните изпълнителни директори Цви Франк и Андрю Грей и финансовият директор Йеахим Мар Хаим.Тримата директори са вършили системни нарушения на Валутния закон и на Наредбата на БНБ за сделки между местни и чуждестранни лица, като в продължение на 2 г . са превеждали приходите на авиокомпанията в Холандия.
Делото се наблюдаваше от прокурора Магдален Маринов от Софийската градска прокуратура. Според него Гад Зееви не фигурира сред обвиняемите директори, защото не е взимал управленски решения. Тези решения са взимани само от изпълнителните директори. Те са лицата, с действията на които средствата на авиокомпания „Балкан“, общо над 35 млн. долара, са били системно източвани през 15 банки от България към паралелно създаденото дружество в Холандия.Знаят се имената само на трима министри от кабинета „Костов“, сложили подписите си под договора за продажба на националния превозвач. Гад Зееви получава „Балкан“ малко преди полунощ, след заседание на кабинета в много тесен кръг, въпреки че сделката е подписана само от петима от 11-те експерти към Агенцията за приватизация.Директор на Агенцията за приватизация тогава е Захари Желязков.Двадесет процента от акциите остават държавни, но държавата абдикира веднага след подписването на продажбата и в органите на управление не остава неин представител.Договорът за продажба в пълния му и окончателен вариант не беше известен до март 2000 г. дори на транспортния министър Антоний Славински. Освен официалния договор обаче има и секретна документация.
Главницата по дълга на „Балкан“ към държавата от $15 199 000 се разсрочва за 20 г. с 5-годишен гратисен период при лихва, забележете, 1% за целия период. Опрощават се дългове към кредитори и около 5 млн. долара към бюджета, държавата поема задължения от 1 600 000 долара на „Балкан“ към РВД, поема се ангажимент дори държавата да уреди вземанията на Югославия към „Балкан“.
Всичко това се съдържа в секретната документация към приватизационния договор подписана от финансовия министър в кабинета „Костов“ Муравей Радев. През 2001 г. Петър Жотев, вицепремиер по това време, заяви, че и нашата държава вероятно ще предяви иск към Зееви в Парижкия арбитраж заради неизпълнение от тяхна страна на приватизационния договор. Тогава Муравей Радев нарече претенциите на Гад Зееви смехотворни и се опита да обясни, че те се базират на „някакви писма, неподписани от никого“.По думите му е имало 12 или 13 претенции на Гад Зееви за неспазване от страна на България на ангажименти по договора, те били разгледани внимателно и аргументирано отхвърлени още по негово време. „Ако се стигне до международен съд и ако този съд е обективен, ще стане ясно, че Гад Зееви не изпълни ангажиментите си към България, а не България към него“ – бе убеден Муравей Радев при започването на делото на Зееви срещу България в Парижкия арбитраж. Междувременно за продължилото и след оттеглянето на Зееви разграбване на авиокомпанията бе заведено дело срещу синдиците Олга Миленкова и Христо Моллов.
Това дело от април т.г. също стигна до съдебна зала, но все още е далече от присъди. За сключването на неизгодни договори обвиняема стана и шефката на фирма „Глобал комерс консулт“ Румяна Иванова. Според прокуратурата авиопревозвачът е бил ощетен с повече от 624 000 лева, като само по делото за „Глобал комерс консулт“ сумата е 132 000. Що се отнася до основното дело за приватизацията и разграбването на авиокомпания „Балкан“, то и до ден днешен не е приключено в прокуратурата. Беше спряно по разпореждане на екипа на бившия главен прокурор Никола Филчев, по-точно от заместника му Христо Манчев, който и сега е заместник главен прокурор, с аргумента, че решението за продажбата е взето от колективен орган – Министерския съвет, и той по българското наказателно право не може да носи отговорност. По данни на депутата Петър Димитров на среднощното заседание на кабинета са присъствали само част от министрите, а приватизационният договор е разнасян за подпис на коляно на другите министри. В крайна сметка договорът не е подписан от всички министри, което Димитров сочи и в актуалния си въпрос към тогавашния премиер Костов от трибуната на Народното събрание.
На 21 октомври 2006 г. вътрешният министър Румен Петков внесе в прокуратурата 9 папки с допълнителни материали за източването на „Балкан“ и обеща публично да разкрие цялата истина, а на 14 декември 2005 г. предостави и още документи. По случая бяха извикани на разпит в столичното следствие на улица „Майор Векилски“ трима бивши министри от кабинета на Иван Костов – Муравей Радев, Александър Божков и Вилхелм Краус. Румен Петков обаче и до момента не е изпълнил заканата си да оповести цялата истина.