Последната българска подводница скоро може да потъне. 8 години – след като беше свалена от въоръжение, тя гние във Варна, а проектът за превръщането й в музей все още не е осъществен. Така приключи славният път на „Слава“ във Военноморските ни сили. В момента подводницата е тъжна гледка.
Тя е закотвена на пристан, потънала в ръжда и изгнила. След „пенсионирането“ й – подводницата е прехвърлена на Община Варна, за да стане музей. Идеята обаче не е реализирана. „Слава“ ще се превърне в скрап, ако не бъдат предприети спешни мерки, алармират родолюбиви българи.
Те припомнят, че през тази година се навършва един век от началото на подводното плаване в България – добър повод да бъде спасена последната ни подводница. Произведена е в Съветския съюз по проект „633“ през 1959 година.
Носи името „Ленински комсомол“ до 1991 година, когато е преименувана на „Слава“. Във Военноморските ни сили влиза на въоръжение през декември 1985 година. Първият ѝ командир под български флаг е капитан лейтенант Дарин Матеев. През 1989 година е обявена за „подводна лодка първенец на ВМС“. През 90-те години на XX век не се използва активно – поради привършване на ресурса на батерията, но тя е сменена през 1998 година.
След влизането на България в НАТО, „Слава“ участва в много съвместни учения. Сред тях и за спасяване на екипаж на аварирала подводница. Най-дългогодишният командир на подводницата е кап. I ранг Камен Кукуров. „Слава“ е дълга 76 метра и е широка – 7 метра.
Има дълбочина на газене 6 метра. Максималната дълбочина на потапяне е 300 метра. Развива максимална скорост на повърхността 15,3 възела, а под вода – 13,2 възела. Силовата й установка е от 2 дизелови и 2 електродвигателя, с които се задвижват 2 винта.
Подводницата разполага с 6 торпедни апарата на носа и 2 на кърмата. Общо 54 души екипаж са се грижели за управлението, поддържането на системите и въоръжението.
На официална церемония през ноември 2011 година „Слава“ е извадена от състава на Военноморските ни сили.
Източник : БНР