По време на китайската Нова година в началото на февруари, актьорът и режисьор Стивън Чоу направи нов рекорд в китайския бокс офис с хитовия си филм „Русалка”.
Лентата регистрира $440 млн. приходи за малко повече от две седмици, а в началото на март достигна $510 млн. Безпрецедентният успех на този филм и на още три премиери около китайската Нова година („Кралят на маймуните 2″, „Мъжът от Макао III” и „Кунг-фу панда 3″) превърнаха февруари в най-доходния месец в историята на китайския бокс офис. Новинарската агенция „Шинхуа” обяви, че постъпленията са общо $1.05 млрд. – срещу $810 млн. на бокс офиса в Северна Америка.
Да, според официалните данни кино индустрията в Китай вече изкарва повече пари от Холивуд, и то предимно чрез собствени филми.
Същевременно световните филмови студиа все повече гледат към китайската държава, макар че там чуждестранните филми са подлагани на ограничения и са изцяло спирани по време на най-благоприятните периоди за посещаване на киносалони (именно покрай празници като Нова година). По този начин и най-големите холивудски блокбъстъри от самото начало са поставяни в губеща позиция спрямо китайските продукции.
Наскоро например периодът на прожектиране на „Русалка” беше увеличен на безпрецедентните четири месеца – при положение, че филмите в Китай обичайно получават един месец разпространение. Така държавата фактически гарантира, че в близко бъдеще никой чуждестранен филм не може да задмине „Русалка” по приходи.
Въпреки ограниченията, до 2012 г. чуждестранните филми формираха над половината приходи в китайския бокс офис. Оттогава насам обаче, Холивуд прогресивно губи зрители в Китай и от юни 2015 г. никой американски филм не е минавал $150 млн. печалби в страната. Там даже световният хит „Междузвездни войни: Силата се пробужда” спря на $125 млн. постъпления. А в същия период девет китайски филма минаха 150-милионния праг.
Някои намират обяснение за тази тенденция не само в ограниченията за чуждите продукции, но и в любовта на китайците към собствената им култура.
„Китайците обожават културата си и желаят да я виждат на екран”, казва американецът Бил Бордън, консултиращ продуцент на китайския хит „Русалка”. „Затова Стивън Чоу е толкова популярен. Той има милион малки шегички и забавни нюанси във филмите си, които няма да разберете, ако не сте китаец”.
През последните години американските продуцентски къщи направиха какво ли не, за да утолят все по-големия глад за кино в този регион. Те сключиха копродуцентски сделки за блокбъстъри като „Железния човек 3″ и „Трансформърс: Ера на изтребление”, за да заобиколят стриктното ограничение за не повече от 34 чуждестранни филма годишно в китайските кина.
В същото време Dreamworks основа свое китайско студио още през 2012 г., което в сътрудничество с местни компании разпространява успешната анимация „Кунг-фу панда 3″. А Warner Bros. обяви партньорство с подпомаганата от китайската държава фирма China Media Capital с цел създаване на китайски филми за местния пазар.
„Именно това ще бъде тенденцията”, прогнозира Бил Бордън. „Всяко студио ще трябва да бъде в Китай и да прави китайски филми – няма причина да не бъде при толкова голям бокс офис потенциал”.
В последните дни обаче на преден план излезе и тъмната страна на кино разпространението в Китай.
Скандал избухна с Ip Man 3, най-новата част на хитовата екшън поредица със звездата Дони Йен. Филмът със зрелищни бойни сцени (и с участието на Майк Тайсън в ролята на злодея) се радва на успешен дебютен уикенд по екраните и събра $71.5 млн. от петък до неделя – според изчисленията на базираната в Пекин агенция за бокс офис мониторинг Ent Group.
Само че успехът бива засенчен от обвинения за измами с регистрираните приходи. Няколко големи китайски медии, включително и държавната China Daily, твърдят, че китайският дистрибутор на филма Dayinmu Film е приложил нагла схема, за да увеличи изкуствено финансовите му резултати.
Дистрибуторът е обвиняван в масово закупуване на билети за собствения си филм от различни вериги киносалони из страната.
Впоследствие киносалоните насрочвали несъществуващи прожекции след полунощ, и то при максимално раздути цени на билетите, за да подобрят крайните бокс офис резултати.
Според твърденията някои кина са отчели разпродадени прожекции на Ip Man 3 на всеки 10 минути след полунощ, при 105 минути продължителност на филма и при цени на билетите, равняващи се на 31 долара. Най-големият подпомаган от държавата дистрибутор China Film Group вече призна, че в неделя един от неговите киносалони в град Ухан е обявил застъпващи се „недействителни” прожекции на Ip Man 3 – като предстои собствениците на това кино да бъдат санкционирани.
Всъщност в Китай не е новост практиката на изкупуване на собствени билети с цел създаване на истерия около даден филм.
Wall Street Journal пише, че за такива методи свидетелстват интервюта с над 20 души от китайската кино индустрия. И макар да съществуват прогнози, че пазарът ще става все по-прозрачен, засега изглежда, че данните за китайския бокс офис все още трябва да се приемат с едно на ум.