събота, ноември 23, 2024

Ще има ли жп линия Бургас-Лозенград?

Date:

Сподели новината.

През 2017 година година трябваше да започне строителството на жп линията между Бургас и турския град Къркларели. Все още обаче не е ясно дали този проект ще се раеализира.
За този проект се говори и коментира от повече от 10 години, но досега реални стъпки не бяха направени. Преди две години  в Поморие  се сключи споразумение с губернатора на област Къркларели именно за прединвестиционно проучване на жп трасето.
То ще бъде с обща дължина около 130 километра. Това означава минимум 600 милиона евро, които трябва да бъдат вложени в изграждането. Според екпертите цената може да скочи сериозно, защото жп линията ще преминава през защитени територии от Натура 2000 и през Природен парк “Странджа”.

Това значително усложнява проекта, който обаче има много сериозно регионално, а и национално значение.
” Водихме разговори с колегите от Турция. Всъщност преговорите за това жп трасе са от няколко години. Сега обаче ще можем да предприемем нещо конкретно и да започнем проучването, след това проектирането и, разбира се, реализацията. За да се финализира тази жп линия, ще трябва да извървим дълъг път. Това обаче ще бъде от полза на икономическите и търговските контакти между двете страни, ще бъде даден и инвестиционен тласък в региона”, коментира тогавашният  бургаският областен управител Павел Маринов. Сегашният губернатор Вълчо Чолаков на този етап обаче не може да коментира темата.
Все още не е маркирано самото трасе, по което ще преминава релсата. По предварителни проекти тя ще е с маршрут Бургас-БоснаЗвездец-Малко Търново-Къркларели. Т.е. ще бъде прекосена цяла Странджа от българска страна.

Това трасе обаче означава и много допълниелни дейности, тунели, прокопаване на специални проходи, което значително ще вдигне цената. Със сигурност ще има много голяма съпротива от зелени и екоорганизаци.

В Странджа има уникални растителни видове, чието същестуване ще бъде подложено на изпитание, ако в планината влязат огромните багери и изкопни машини. Това може да предизвика силен дисбаланс в екоравновесието, смятат природозапштници. Те обаче искат да изчакат първите разчети, маршрута и цялостното проектиране, преди да вземат отношение по казуса.
 

Война между инвеститори и екозащитници обаче със сигурност ще има. Цялостната сума на реализацията все още витае в мъгла, въпреки предварително анонсираните 600 милиона евро, които може да се окажат крайно недостатъчни. Изчисленията ще бъдат правени по-късно. Самото финансиране ще бъде поделено между България и Турция, като задължително ще се търси и помощта на европейските фондове. На този етап обаче парите не могат да бъдат осигурени. Заради кризата с бежанците в ЕС фондовете са ограничени като ресурс. Отделно в Турция има забавяне на икономиката и локална криза, което също е проблем. България не може да осигури повече от 100 милиона евро със собствени сили от бюджета-  Сумата от 600 милиона евро със сигурност ще бъде коригирана с още 150-200 милиона, което означава 800 милиона евро или близо милиард. Това е много сериозен паричен ресурс, който явно не е наличен. Това забавя началото на строителството.
За този проект от години настоява турската държава. Натискът върху нея пък е оказван от големите промишлени зони, които се намират в европейската част на Турция. Самите те имат големи интереси да получат бърз излаз на родните пазари, а оттам и на тези в ЕС. Факт е, че югоизточната ни съседка е мощен производител на различни битови изделия, дрехи, стоки от първа необходимост и дори сувенири. Турция търси сериозни пазари и на собствената си аграрна продукция. С изграждането на жп линията тези начинания ще се улеснят. В същото време ще бъде даден и тласък за развитие на родната лека и хранителновкусова промишленост в региона. Особено силно ще бъдат стимулирани инвестициите в областите Бургас, Ямбол и Сливен. Очаква се да бъдат засилени и туристическите връзки.

От една страна, това ще важи за българските граждани, които ще имат лесен достъп до градове като Къркларели, Одрин, Чорлу и дори Истанбул. Ще бъдат извършени и инвестиции и в граничния пункт Малко Търново, след като се планира трасето да преминава през него. Очаква се изграждането и пускането в екплоатация на жп линията да съживи района на Странджа и околните села. След 1989 година там започна постепенно обезлюдяване, което вече е със застрашителни размери. Според различни демографски прогнози планината може да остане без действащи села до 2040 година. Прокарването на жп линията ще доведе до изграждане на междинни гари, кантони и постове. Това ще ангажира инвестиции и работна ръка. Отделно в самите населени места ще се стимулира изграждането на хотели, заведения, развлекателни центрове. Това пък ще стимулира и развитието на туризма. Улесненият пътникопоток, търговията и логистикита в региона ще доведат до икономическото му съживяване. Отделно се прогнозира, че по този начин ще бъде даден и тласък на леката промишленост и земеделието. Според икономическите експерти проектът ще открие възможност пред цялата Тракийска област в южната ни съседка да се свърже с бургаския порт и така той ще има пряка връзка с пристанище Текърдай на Мраморно море. Това ще отвори още една солидна възможност за развитие на икономическотърговските отношения между двете страни.

Самото трасе ще бъде завършено до 2020 година
Безспорно е обаче, че тази инвестиция е шанс за икономиката в региона и тласък за излизане от тежката демографска криза в цялата Странджа. Това ще е нова връзка с Турция, чиято икономика може да бъде силенпотребител на част от нашата животновъдна и стопанска продукция.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Колко са заводите и фабриките в Карнобат

Икономическото развитие на община Карнобат е свързано основно със...

И фалитите, и новите бизнес регистрации в ЕС се увеличават

Фалитите на компании в ЕС се увеличават с 2,7...

Утре обсъждат предложения за промени в Кодекса на труда за минималната работна заплата

Работна група ще обсъди утре предложения за изменения в...

Променя ли се БДЖ?

Бългapия тpябвa дa пoдпишe cпopaзyмeниe c чeшĸaтa ĸoмпaния Ѕkоdа...