“Нова броудкастинг груп” отчита ръст на приходите през последното тримесечие на 2015 г., което се дължи както на традиционния телевизионен бизнес, така и на дигиталния такъв. Това става ясно от финансовия отчет на компанията майка – шведския медиен гигант MTG Group. Според него приходите на българското звено са се увеличили със 17% през миналата година на годишна база, без да се отчитат колебанията на валутните курсове. Резултатите не се дължат само на силното представяне на разширяващия се онлайн бизнес на “Нова броудкастинг груп”, но и на традиционния й тв сегмент. В портфолиото на българската медийна група влизат телевизионните канали на “Нова тв” и “Диема”, както и интернет сайтовете на “Дарик уеб” и “Нетинфо”.
Повече зрители
“Българското звено отново изпъква със 17% ръст при постоянни валутни курсове и продължава да печели пазарен дял и аудитория”, обяви президентът и главен изпълнителен директор на MTG Йорген Линдеман в конферентен разговор с инвеститори при обявяването на резултатите на компанията майка. “Нова тв” се е установила като твърд лидер в традиционната линейна телевизия и дигитална сфера в България”, допълни той.
Компанията майка не предоставя разбивка по страни с точните приходи и печалба по местата, където оперира, а само ги обобщава като региони. Българското звено е в една група с тези на прибалтийските държави и Чехия. Затова няма конкретни числови данни за представянето на “Нова броудкастинг груп”. От българската компания не предоставиха по-подробна информация за финансовите им резултати при запитване от “Капитал Daily”.
В отчета на MTG се твърди, че българската медийна компания печели тв аудитория. През изминалата година делът на “Нова броудкастинг груп” във възрастовата група от 18 до 49 години е бил 40.9%, а през предходната 2014 г. – 37.1%. Силно е представянето през последното четвърто тримесечие на 2015 г., когато този показател е бил 44.2% срещу 41.1% през същия период на предходната година. В края на 2014 г. българското дружество смени пийпълметричната агенция ГАРБ с Nielsen Admosphere България, а данните на MTG за аудиторията на каналите на “Нова броудкастинг груп” през двете години са преизчислени по новата система.
Данните на MTG показват, че “Нова броудкастинг груп” не само генерира повече постъпления, но и успява да печели както пазарен дял, така и да увеличава гледаемостта на предаванията си, посочва MTG в доклада за резултатите си.
Дигитален растеж
Линдеман изнесе и малко допълнителни данни за представянето на “Нова броудкастинг груп”. Приходите от онлайн и дигитални източници са нараснали с 31% през четвъртото тримесечие на миналата година и 29% ръст за цялата 2015 г. спрямо същите периоди през 2014 г. Интернет сайтът за видеосподеляне Vbox7 е отчел с 250% повече гледания на клипове през 2015 г. спрямо предходната година. Видеоприложенията на “Нова броудкастинг груп” са били сваляни 600 хил. пъти през изминалите 12 месеца, допълва Линдеман.
Оптимизъм отгоре
Положителните резултати не са само в България, като MTG отчита силно представяне през четвъртото тримесечие на 2015 г., което според компанията се дължи на трансформацията й към дигиталното пространство. Приходите на шведската група за последните три месеца на миналата година са на стойност 4.545 млрд. шведски крони (една шведска крона е равна на 20 стотинки курс към 4 февруари 2016 г. – бел. ред.), което означава ръст на годишна база от 4%. Оперативната печалба е 434 млрд. крони, като са отчетени разходите за сливания и придобивания и валутни разлики, а нетната е на стойност 375 млн. шведски крони.
За цялата 2015 г. MTG обяви приходи от 15.746 млрд. шведски крони, което е ръст от 11% спрямо предходната година, както и нетна печалба от 251 млрд. шведски крони.
Растежът се дължи на трансформацията от традиционен радиотелевизионен оператор към такъв, ориентиран към дигиталното пространство. Този процес включва както придобиване на нови активи в онлайн компании, осигуряване на права за ключови предавания, така и продажбата на участия в други предприятия. Например през 2015 г. MTG е излязла от бизнеса с кабелна телевизия в Швеция, с безплатни тв канали в Унгария, както и от някои международни платени тв канали. Скандинавската компания очаква да увеличи растежа през 2016 г. както на приходите, така и на печалбата си.
“Нова Броудкастинг Груп” придоби мажоритарен дял в Grabo.bg и Trendo.bg
Онлайн компанията “Нетинф”, част от “Нова Броудкастинг Груп”, придоби 51% от сайта за онлайн пазаруване Grabo.bg и 51% от сайта предлагащ модни колекции Trendo.bg. Това е следваща стъпка в партньорските отношения между двете компании, след като през октомври 2014 г. “Нетинфо” придоби по 25% от Grabo.bg и Trendo.bg. Като част от сделката “Нетинфо” придобива и мажоритарния дял в онлайн каталога за туристически локации Opoznai.bg.
По данни на вписванията в Търговския регистър сделката през 2014 г. е за общо 1.224 млн. лева. “Нетинфо” е платила 1.212 млн. лева за дела в “Грабо медия” (Grabo.bg) и 12.5 хил. лева за този в “Трендо бг” (Trendo.bg), показват договорите.
Навлизането на нови онлайн пазари е част от дългосрочната стратегия на “Нова Броудкастинг Груп” и “Нетинфо” за разрастване и диверсифициране на онлайн бизнеса. По данни на компаниите дигиталното портфолио на медийната група достига до над 80% от онлайн потребителите в България, а чрез сайтовете и мултимедийни платформи рекламодателите могат да достигнат до 1 милион реални потребители.
В официално съобщение до медиите от “Нова Броудкастинг Груп”, обясняват, че за за по-малко от година и половина, след първоначалното придобиване на дялове, бизнесът на Grabo.bg и Trendo.bg отчита много добри резултати и ръст на приходите от над 50%.
“С тази стъпка ние заявяваме своите амбиции за развитие в т.нар. сегмент маркетплейс. Вярваме, че най-голяма полза от това ще имат потребителите, а рекламодателите на “Нетинфо” ще получат още по-прецизно таргетиране на своите реклами”, коментира изпълнителен директор на “Нетинфо” Христо Христов.