“Ще има жп линия от летище Бургас до Слънчев бряг, ако се окаже рентабилна.” Това заяви Христо Алексиев, зам. генерален директор на Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) по повод проекта за изграждане на жп връзка от летище Бургас до натоварения южен курорт. Идеята съобщи премиерът Бойко Борисов при откриването на обновената жп гара на Бургас. Аргументите за възобновяването на този жп път, който в момента стига само до Поморие и е в много лошо състояние, е увеличаването на трафика на летището и оттам към курортите.
Дали ще бъде рентабилно да се строи там нов жп път ще стане ясно до месец, като сега се правят анализите за разходите и ползите, както и финансовите анализи за проекта. От НКЖИ обясниха още, че приоритет на компанията, отговорна за жп линиите и гарите е да се преразгледа жп мрежата в страната, тъй като тя съществува във вида, в който е обслужвала друга икономическа и демографска реалност.
Трудностите идват оттам, че това обикновено са доста бавни и скъпи проекти, като строителството на 1 км жп път струва 4-5 млн. лева. Все още основни жп трасета се намират в много лошо състояние, а самата НКЖИ има проблеми с дофинансирането на проектите, които ръководи по оперативна програма “Транспорт”, като през изминалата година получи безлихвен заем от държавата за 110 млн. лв., за да може компанията да се разплати по договорите със строителите.
От гара до летище и към курорта
В момента е в ход свързването на жп гарата на града с летището, т.е. изграждането на градска железница в морския град. Идейният проект за тази част е готов. Той всъщност е част от втората ваза на трасето Пловдив – Бургас и ще се финансира по оперативна програма “Транспорт” до 2020 г. Предварителната му цена е около 50 млн. лв.
За връзката от летището към Слънчев бряг обаче няма предвидени пари по оперативната програма. Линията съществува до Поморие, но е в много лошо състояние и може да се ползва само следата, обясниха от НКЖИ. Отделно тя трябва да бъде и електрифицирана. Разстоянието от летище Сарафово до Слънчев бряг е 25 км и линията би струвала около 100 млн. лв. или отгоре. Друг проблем на инвестицията е, че ще се ползва сезонно. Според НКЖИ пътуващи по жп линията ще има от май до октомври. Едновременно с това обаче хотелиери и туроператори традиционно се оплакват от късия летен сезон.
Кой иска да кара влака
Интересното около този проект е дали наистина би представлявал интерес за частните инвеститори и може ли да се развие като първия опит за публично-частно партньорство в жп строителството. Това би означавало, че частната компания може да стане и оператор на линията. Така тя ще отговаря за самите превози и ще бъде елиминиран монополът на БДЖ при транспортирането на пътници.
Трите ремонтирани гари
Железопътната гара на Бургас заедно със софийската и тази в Пазарджик попаднаха сред обектите, за които беше предвидено финансиране по оперативната програма “Транспорт”. Първа беше обновена гарата в Пазарджик. Ремонтът на жп гарата в Бургас струваше почти 8 млн. лв. без ДДС, след като е имало 10% увеличаване на първоначалната цена заради непредвидени разходи. Изпълнител е обединението “Железопътна инфраструктура Бургас”, в което влизат “Техно строй България” с 50%, “Билдникс” с 30% и “Сънником” с 20%. Проектът се движеше с известно закъснение заради обжалвания и заради спецификата на сградата. Тя съществува от 1929 г. и е паметник на културата и поради това техническото задание е трябвало да се съгласува с Националния институт за недвижимо културно наследство. От министерството на транспорта съобщиха, че завършването на жп гара София трябва да стане до март.