Цените на горивата почти не са помръднали през последната година, въпреки че петролът е поевтинял с почти 33%, пише „Телеграф”. При цена на сорт Брент от около 47 долара на 21 януари 2015-а масовият бензин А95 е струвал 1,88 лева. Сега, при около 30 долара за барел, средната цена на бензина е 1,95 лева. Същевременно другият ценообразуващ фактор – курсът на долара, е съвсем леко променен. Щатската валута е поскъпнала за година с около 8%.
Според икономическите експерти реалността е дори още по-шокираща. Макар цените на петрола да отчитат на световните борси най-ниските си нива от десетилетие, в реално изражение спадът е дори по-дълбок.
Фючърсите на американския бенчмарков сорт West Texas Intermediate потънаха под 30 долара за барел във вторник за първи път от 2003 година.
Петролът от Саудитска Арабия към Азия е дори по-евтин – 26 долара за барел, което е най-ниското ниво от началото на 2002 г., когато се вземе предвид инфлацията, и близо до нива, виждани преди края на хилядолетието, предаде Blооmbеrg.
Забавеният ръст на инвестициите и строителството в Китай – най-големият потребител на енергия в света – „оказва огромен дефлационен натиск по света и това е значителна част от случващото се със срива в цените на петрола”, каза Ъдеър Търнър, председател на Института за ново икономическо мислене.
Икономическият растеж на страната миналата година отчете най-ниския си темп от четвърт век.
Цените на петрола, изнасян от Саудитска Арабия, биха били по-малко от 17 долара за барел при обръщане в нивото на долара от 1998 г. – годината, в която цената на суровината достигна дъното след 80-те години.
Ползата за потребителите от историческо ниските цени петрола се притъпява от промени в данъчното облагане на горивата и намаляване на субсидиите, посочи Пол Хорснъл от банката Standard Chartered Plc.
„Със сигурност обаче се вижда, че настоящите цени са много ниски по каквито и да е описания”, добави той.
При тези нива и очаквания цените в България са брутално високи.