Липсата на квалифицирани кадри може да спъне новите проекти в автомобилосторенето у нас. Търсят се хиляди специалисти за новите заводи, разказва телевизия bTV. 6 проекта в областта на автомобилостроенето очакват да се реализират през тази година от агенцията за инвестиции. Инвестициите са за 300 млн. лв., а работните места над 2000. Част от компаниите, които вече работят у нас, планират да разширят производството си на стопове, мигачи и кабели. Други три компании пък се оглеждат за терени, на които да започнат нови производства. В завод край София се произвеждат панели за управление на автоклиматици. Продукцията се изнася предимно за Германия, а мениджърите обясняват защо са избрали да инвестират над 60 милиона лева в България: „Членството в Европейския съюз, на второ място имате добра образователна система, имате много университети и високо квалифицирани кадри. Данъците разбира се бяха другата причина, поради която решихме да инвестираме в България”, коментира мениджърът Мартин Ниланд. По данни на агенцията за инвестиции до момента вече около 100 фирми произвеждат различни части за автомобили у нас. „Осем от десет автомобила, които се движат по пътищата на Европа имат части, които са произведени в България”, посочва Стамен Янев от Българската агенция за инвестиции. Сравнението със Сърбия и Румъния обаче не е в наша полза. У нас има и само една компания, която сглобява авотомобили, но тя не е сред големите на пазара в Европа. „В Румъния и Сърбия виждаме от точка А до точка Я производство на автомобили – това е нещо, което все още не можем да видим в България”, отбелязва Явор Алексиев от Института за пазарна икономика. За инвеститорите у нас проблем остава недостига на достатъчно квалифицирани кадри и лошата инфраструктура. Статистиката отчита още, че наетите в сектора производство на автомобили и авточасти се увеличават със всяка изминала година – виждате от малко над 11 хиляди души през 2010 до 20 хиляди в края на миналата година.
8 от 10 автомобила в Европа работят с български части
Date: