Сещате ли се за онези филмови сцени, в които малки индийчета ровят из сметище с надеждата да намерят хранителни остатъци, с които да задоволят глада си? За съжаление горе-долу по същия начин изглеждат и болшинство измъчени българи в търсенето на употребяван автомобил из борсите в Горубляне, Дупница, Димитровград и къде ли още не… И макар че малко по-интелигентните търговци отдавна „узряха“, че никой не се хваща на легендите за бастуна на бабата в багажника и за дебелото дърво, което трябвало да бъде отрязано, за да изкарат колата от гаража, клиентите с основание продължават да не вярват на казаното от другата страна по сделката. Разбира се, далеч не всички продавачи на коли втора (до пета-шеста) ръка са мошеници – но и коректните страдат от шмекериите, характерни за бранша. И докато по-строгите регулации в Западна Европа донякъде възпират нелоялните практики, то липсата на адекватен контрол у нас продължава да бъде трамплин за нечисти сделки. За да ви предпази от опасността да се насадите на пачи яйца с покупката на стар автомобил, AUTO BILD България разкрива няколко трика, с които да се предпазите от нелоялните действия на недобросъвестни търговци.
1.Автомобил, който не може да бъде проверен в сервиз, не се купува
„Нямаме време да дойдем с вас в сервиза, имаме пълен двор с коли за продаване“, „няма кой да се занимава“… по подобен начин звучат оправданията на автоджамбазите, които се страхуват от преглед на автомобил в сервиз. Разбира се, понякога много дефекти могат да бъдат разпознати и с мобилна диагностика, след като повикате специалист с лаптоп на място, но обстойната проверка на подемник също е важна.
2. Автомобил, който не може да бъде изпробван в движение, не се купува
Вие бихте ли се оженили/омъжили за човек, чиито личностни качества не познавате? Естествено, и при брака, и при автомобила някои дефекти могат да бъдат разпознати само след по-продължителен период на експлоатация. И докато с хората е по-сложно, при колата има няколко неща, които задължително трябва да проверите преди покупката: дали поддържа безпроблемно правата посока, дали скоростната кутия превключва нормално, дали двигателят работи нормално и т.н.
3. Уговорете срещата си с търговеца колкото се може по-късно преди идването ви – така той ще разполага с минимално време например да загрее двигателя, ако има проблеми със студения старт.
4. Не вярвайте, че проблемът е дребен
„Трябва само да заредите фреон“, „лампата за двигателя свети заради грешка, която само трябва да се изчисти“, „това се прави за 50 лева“… Ако чуете подобни шикалкавения, просто задайте на продавача въпроса – „А като е толкова евтино, защо не го оправихте вие?“. Защото обикновено хората по автокъщите отстраняват дребните дефекти, които могат да уплашат клиента. А по-скъпите се стремят да оставят на него.
5. Не се поддавайте на психологически натиск
Въпреки че повечето автомобили по автокъщите струват в пъти по-малко от стойността си като нови, за болшинството българи покупката на кола, било то и 15-годишна, си остава сериозна инвестиция. Именно поради тази причина с нея не бива да се избързва – затова ако не сте сигурни в избора си, изчакайте – нищо, че търговецът ви пришпорва и ви говори, че n на брой хора били звъняли по телефона и щели да идват на оглед. Според градските легенди някои автоджамбази дори били готови да организират 1-2 „актьори“, които да се появят изневиделица и да предлагат дори по-високи суми само и само да не изпуснат „хубавата“ кола.
6. Проучете кои са най-скъпите ремонти за модела
При избора на конкретен модел задължително се ориентирайте за цените на най-скъпите ремонти, които биха могли да изникнат, и помислете дали можете да ги покриете, за да не се налага да ви изкарват с линейка при получаване на фактурата от сервиза. Естествено, не е задължително всеки скъп за поправка агрегат (например скоростна кутия, турбокомпресор и т.н.) задължително да дефектира при вас, но въпреки това имайте едно на ум и внимавайте да не се наложи да платите автомобила двойно в хода на експлоатация. Понякога монетата има и обратна страна – автомобили с добре познат за модела дефект (напр. ангренажната верига при TSI-двигателите на VW) биват закупени от търговеца счупени и после се ремонтират с негови средства у нас, защото репаратурата в Западна Европа би била значително по-скъпа. Подобен е и казусът с много козметични каросерийни дефекти, чието отстраняване в България може да излезе значително по-малко, отколкото в Швейцария например. Именно така могат да бъдат аргументирани разликите в цените на един и същи модел у нас и в чужбина.
7. Внимавайте с екзотиките
Понякога редки за нашите географски ширини модели могат да се окажат по-надеждни, отколкото тези за европейския пазар. Слабо разпространените автомобили обаче рядко биват „разкоствани“ в моргите, а фирмите за нови авточасти не поддържат достатъчно количество части на склад заради по-ниското търсене. И макар че онлайн търговията значително облекчава набавянето на части, помислете добре дали сте готови да чакате например цял месец, ако след лек удар ви се налага да сменяте фар например и автомобилът ви не е на разположение.