събота, ноември 23, 2024

Храника на една предизвестена смърт

Date:

Сподели новината.

Приватизацията на БГА “Балкан” е един от символите на хищническиото уийство на икономиката на България.Как започва разграбването на авиокомпанията?

През пролетта на 1990 г. тогавашната СО БГА”Балкан” се разделя на 16 самостоятелни фирми -Ръководство въздушно движение, Учебен център, “Ер Виа” и др. В разделителния протокол новосформираната авиокомпания “Балкан” е натоварена с най-големи пасиви.
Началото на разграбването е сложено на 4 юли 1990 г., когато от сметката на “Балкан” в Баварската банка в Мюнхен са изтеглени 7 млн. долара. С платежно нареждане сумата е преведена по сметка на “Кайман Айлънд холдинг” регистрирана на Каймановите острови. Нареждането е подписано от тогавашния представител на “Балкан” във Франкфурт Петър Петров и от финансовия директор Димитър Апостолов. Следите на измамата са заметени веднага. След получаването на превода,”Кайман Айлънд холдинг” е ликвидиран.

През 1991 г. с решение на Съвета на директорите и под натиска на тогавашния изп.-директор Костадин Ботев са сключени три лизингови договора за наем на западни самолети, с които “Балкан” е ужилена с десетки милиони долари.

Договорите са с японската лизингова компания “Орикс Авиейшън Систъмс” за четири машини “Еърбъс” А320, с австралийската “Ансет” за три “Боинг” 737-500 и с Ер Франс за два презокеански лайнера “Боинг” 767-200. Месечният наем за последните два самолета е около 1,5 млн. долара месечно, а те летят с 18-20 пътници до Ню Йорк.

Най-фрапираща обаче е сделката с “Орикс”, като стойността на лизинга за двата еърбъса е 100% над пазарната за момента. Следват показни арести на самолети на “Балкан” на летищата в Лондон и Амстердам, тъй като авиокомпанията не е в състояние да плаща вноските.

През 1995 г. комисия, водена от тогавашния гл. секретар на Министерството на транспорта Станислав Велинов прави резвизия на договорите. Тя установява, че само комисионната, платена за наема на четирите машини “Еърбъс”, е над 12 млн. долара. Договорите са прекратени, но наказани няма.

Година по-рано вече бившият изп.-директор на “Балкан” Костадин Ботев става представител на авиокомпанията в Ню Йорк. Така “Балкан” “олеква” с още 3,5 млн. долара, след като Ботев сключва договор с компанията “Вега” на Апостол Табаков за 50 автомобила “Хюндай Пони”. Колите са купени кеш, но се раздават на служители на авиокомпанията на изплащане. Повечето от тези автомобили не са изплатени, а друга част са препродадени. Има и автомобили, които са платени, но не са получени от “Балкан”.След тази “операция”, достойна за великия Остап Бендер, Костадин Ботев си купува къща в Ню Джърси и повече не се появява у нас.

По-назад не остава и следващият шеф на “Балкан” – Никола Доцов. През 1996 г. той подписва договор за доставка на гориво с “Българска петролопреработвателна компания” за доставка на керосин. Споразумението предвижда цената му да е с 5,4% по-ниска от тази, на която го продава “Ниефтохим”. Горивото обаче излиза 2,6 пъти по-скъпо от това на бургаската рафинерия, а авиокомпанията е вкарана в списъка на фирмите, които не могат да теглят кредити.

След идването на власт на правителството на СДС “Балкан”, която вече е затънала до гуша в дългове, се ” подготвя” за приватизация. С усилията на бившия министър на транспорта Вилхелм Краус купувачът е намерен ! Това е скандално известният израелски бизнесмен Гад Зееви, който впоследствие се превръща в палача на “Балкан”. Останалите двама купувачи – Руският авиационен консорциум и “Улрих Бентелер” са пренебрегнати въпреки, че дават значително повече пари и обещават инвестиции от по 100 млн. долара за 5 г.

Така с решение на правителството в края на юли 1999 г. авиокомпанията е харизана на Гад Зееви за 125 000 долара. Като преди това в писмо до Зееви, което “Монитор” вече огласи, бившият министър на финансите Муравей Радев обещава държавата да погаси всички скрити дългове на “Балкан”.

Ползващият се с тоталната подкрепа на кабинета “Костов” Зееви започва безпардонно разграбване. Със заповед от ноември 1999 г. изп.-директор на “Балкан” Йехем-Мар Хаим нарежда на всички представители зад граница да превеждат всички приходи над 500 долара по сметка на регистрираната в Холандия фирма на Зееви- “Болкан Еърлайн Холдинг” в Инг Банк в Амстердам. След като обира парите от продажби на билети, Зееви ги връща обратно у нас под формата на кредити за “Балкан”, като за няколко месеца те достигат 25 млн. долара. В същото време той прави нова сделка с акции на “Балкан” в СИТА (Международна организацияза за телекомуникациони връзки между авиокомпаниите) 40 млн. долара.

В същото време специалните служби на няколко пъти уведомяват правителството на Иван Костов, че Зееви разграбва “Балкан”, но реакция от страна на “Дондуков” 1 няма. Нещо повече -по време на стачката на летците през 2000 г., Иван Костов ги призовава да подновят полетите, защото щял да се провали туристическият сезон с думите: “Нали знаете чии са хотелите сега”!

През 2000 г. Зееви обира до шушка “Балкан”, като продава 4 самолета Ту-154 , а малко след това хотелите “Плиска” и “Космос” и дори административната сграда на авиокомпанията. След като вече няма какво да се вземе от “Балкан”, “инвеститорът” нарежда на израелския мениджмънт да напусне страната, а авиокомпанията спира полетите за четири месеца, след което е обявена от Софийския градски съд в процедура по несъстоятелност заради дългове от 190 млн. лв.

Така според неофициални данни, “стратегическият инвеститор” източва”Балкан” най-малко с $50 млн.

За капак Гад Зееви завежда иск срещу Агенцията за приватизация в Международния арбитражен съд в Париж за 260 млн. долара и иск в Софийския градски съд за вземания от 50 млн. лв.

Правителството на “Новото време” също не прави нищо да развали договора със Зееви и да потърси инвеститор за “Балкан”. През есента на 2001 г. министър Пламен Петров успя да смени назначените от съда синдици Ралица Топчиева и Тодор Ненов, които възстановиха полетите на “Балкан”. На тяхно място той назначи свои хора -Олга Миленкова и Христо Моллов. Двамата пък продадоха слотовете на компанията на лондонското летище “Хийтроу” за смешните 3,2 млн. паунда и сключиха консултантски договори, по които са изплатени 202 082 долара от януари до октомври т.г. Само за 9 месеца двамата са похарчили $5 200 за командировки, сочат данните на транспортното министерство.

Така се стигна до гласуването на Съвета на кредиторите от 29 октомври за ликвидацията на “Балкан”, 55-годишната история на гражданската ни авиация бе успешно погребана. Сега идва ред на съда и прокуратурата, който проспаха разграбването на едно от най-големите ни национални богатства.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Кърджали скърби! Почина уважаван бизнесмен

След тежко боледуване почина Сабахаттин Ватансевер/Sabahattin Vatansever, един от най-успешните...

Бургас потъна в скръб! Тежък удар за града

Д-р Красен Генев от Бургас, специалист вътрешни болести, е...

Икономическо чудо във Великобритания

Великобритания излезе от рецесията с по-силен от очакваното растеж...