Френската компания DCNS спечели надпреварата в конкурса за изграждане на нови подводници за австралийския боен флот и договор в размер на 50 млрд. австралийски долара (39 млрд. щатски долара).
DCNS, от чиито акции 64% принадлежат на държавата, ще бъде изпълнител на най-голямата досега в историята на Франция отбранителна сдебка за проектиране и изграждане на следващото поколение подводници за Канбера, предаде АФП.
Новината беше съобщена от австралийския премиер Малкълм Търнбул. От доста време Канбера планира подмяна на застарелия си флот от дизелови и електрически подводници клас „Колинс“, които трябва да излязат от употреба до 2026 г. Търбул заяви, че новите 12 подводници „ще бъдат най-модерните морски съдове, изграждани в света“.
И френският президент Франсоа Оланд приветства сделката като историческа, белязала значителен напредък в стратегическото сътрудничество между двете страни и в рамките на която Париж и Канбера ще си партнират през следващите 50 г.
В надпреварата за огромния договор участваха японски консорциум, начело на който е Mitsubishi Heavy Industries, и германската ThyssenKrupp Marine Systems. Но според австралийците най-доброто предложение било направено от DCNS и в най-голяма степен задоволявало уникалните им изисквания за способности на подводниците.
Новото поколение подводни лодки за австралийската марина трябва да има и стелт качества. От DCNS съобщиха, че ще построят 4500-тонна версия на задвижваната с конвенционално гориво своя разработка – 4700-тонната Barracuda, поради което проектът ще носи името Shortfin Barracuda.
Първоначално очерталата се като фаворит в надпреварата за проекта Япония отпадна. Според някои коментатори това станало въпреки подкрепата от страна на САЩ, но за Австралия сътрудничеството с Токио би изложило на риск отношенията с най-големия й търговски партньор Китай.