Бюджет на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за 2017 г. с 247 млн. лв. повече спрямо 2016 г. прие Министерският съвет, съобщиха от пресслужбата.
Предвидени са приходи и трансфери за 3,452 млрд. лв. Здравноосигурителните приходи са в размер на 3,413 млрд. лв., от които 2,279 млрд. лв. са приходи от здравноосигурителни вноски и 1,134 млрд. лв. са трансфери за здравно осигуряване.
Разчетените средства за здравноосигурителни вноски са в размер на 2,279 млрд. лв., което представлява със 158 млн. лв. повече в сравнение с 2016 г. Предвидените трансфери за здравно осигуряване са 1 млрд. лв. За неданъчни приходи са предвидени 15 млн. лв., които са с 450 хил. лв. повече спрямо заложените през 2016 г.
Разходите и трансферите са с 247 млн. лв. повече спрямо Закона за бюджета на НЗОК за 2016 г.
Разпределението на средствата за здравноосигурителни плащания е следното:
За медицински дейности – 1,9 млрд. лв., в т. ч.: първична извънболнична медицинска помощ – 200 млн. лв.; специализирана извънболнична медицинска помощ (вкл. за комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение) – 211 млн. лв.; медико-диагностична дейност – 77 млн. лв.; болнична медицинска помощ – 1,4 млрд. лв.
За дентални дейности са предвидени 147 млн. лв.
За лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели са заложени 878 млн. лв., като в това число се включват здравноосигурителните плащания за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели за домашно лечение на територията на страната – 573 млн. лв.; лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания в условията на болнична медицинска помощ, които НЗОК заплаща извън стойността на оказваните медицински услуги – 225 млн. лв.; медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ – 80 млн. лв.
В сферата на първичната извънболнична медицинска помощ средствата са увеличени с 11% спрямо Закона за бюджета на НЗОК за 2016 г., а по отношение на специализираната извънболнична медицинска помощ увеличението е почти 5% спрямо миналата година. За медико-диагностичната дейност се планира увеличение с над 7 млн. лв. спрямо миналата година.
В обхвата на болничната медицинска помощ планираните средства са разчетени за осигуряване на общ брой от около 2 милиона броя хоспитализации по клинични пътеки и 1,2 млн. клинични и амбулаторни процедури. За гарантиране на тези параметри се предвижда заложените средства да бъдат увеличени в хода на 2017 г. с допълнителни средства от резерва за непредвидени и неотложни разходи.
В сферата на денталната помощ се предвижда да се осигури изпълнение на третата дейност за лица над 18-годишна възраст във връзка с продължаване на постигнатите в Националния рамков договор за дентални дейности от 2016 г. договорености с Българския зъболекарски съюз.
В областта на лекарствените продукти, медицинските изделия и диетичните храни се предвижда в хода на 2017 г. средствата да бъдат увеличени с допълнителни средства от резерва за непредвидени и неотложни разходи.
Резервът е в размер на 341 млн. лв., като средствата са с 24,7 млн. лв. повече от предвидените през 2016 г.
Здравният министър Петър Москов определи бюджета на НЗОК за догодина като балансиран и изпълним и изцяло съобразен със стратегическите цели на държавата, заложени в Националната здравна стратегия. С 247 млн. лв. повече ще може да даде Здравната каса за здравноосигурителни дейности през 2017 година в сравнение с настоящата, изтъкна министърът, цитиран от Dnes.bg.
По думите му има сериозно увеличение по параметрите за извънболничната помощ, което е свързано с изпълнение на националната стратегия и с нуждите, които имат българските граждани.
Според приетото от МС решение резервът на Касата ще се отблокира еднократно не по-рано от 31 март следващата година.
Москов коментира и вписването на номера на амбулаторния лист в извинителните бележки на учениците с думите, че разговорът по темата е сериозен. Опитали сме се да направим тази процедура прозрачна, смислена и проследима във времето, заяви той.
Министърът обясни, че при поискване от МОН, с номера на амбулаторния лист Регионалните здравни инспекции ще могат да правят проверки за наличността към тази дата. Извинителна бележка с по-ранна дата от амбулаторния преглед пък няма как да бъде приемана.
Със законопроекта се предлагат и промени в Закона за здравното осигуряване и Закона за здравето.
Предложените промени в Закона за здравното осигуряване са с цел по-ефективно управление на средствата за здравноосигурителни плащания. Допуска се предварително изпълнение на заповедта на управителя на НЗОК или на директора на районна здравноосигурителна каса за прекратяване на договор с изпълнител на медицинска помощ при установени нарушения по отчитане на дейност, която не е извършена, както и при извършване и отчитане на медицинска дейност, за която няма съответни медицински индикации. Дава се и възможност служителите на районните здравноосигурителни каси да могат да извършват проверки директно по разпореждане на управителя на НЗОК с оглед оптимизиране на контролната дейност.
Предложените промени в Закона за здравето са свързани със задължителното застраховане на лицата, които упражняват медицинска професия в лечебното заведение, за вредите, които могат да настъпят вследствие на виновно неизпълнение на професионалните им задължения. Законът за здравето не въвежда изисквания по отношение на минималната застрахователна сума, реда и срока за извършване на застраховането, което означава, че съгласно чл. 468, ал. 3 от Кодекса за застраховането, минималната застрахователна сума при задължително застраховане за „Гражданска отговорност“ е в размер на 500 хил. лева на застрахователно събитие и 2 млн. лева за всички застрахователни събития, освен ако с нормативен акт не е предвидено друго