неделя, ноември 24, 2024

Проект за нов бг хипермаркет

Date:

Сподели новината.

Кризата с финансите и асортимента на Carrefour придвижи идеята за “Първи български хипермаркет на малките и средни производители в България, непредставени в търговските вериги”. Такъв би трябвало за заработи до средата на октомври в софийския “България мол”, става ясно от мейли, изпратени от Александър Викилев, управител на “Вердон инвест”, до български производители.

Викилев заяви, че в сряда е подписан десетгодишен наемен договор с “България мол” за помещението, което в кореспонденцията той нарича “на бивш магазин “Карфур”.

“Ръководството на мола се отнася много положително към инициативата, подкрепя я и са склонни на взаимоизгодни условия”, пише в мейлите. От тях става ясно, че в партньорство с мола ще бъдат осъществявани рекламните кампании на българския хипермаркет и на събитията в него. Той ще помага за концепцията и за развитието. Лотого с името на проекта (засега търговска тайна) ще стои на фасадата и пр.

От “България мол” засега отказаха пред “Капитал” информация по въпроса.

“В България има много качествени продукти, които остават непознати за българските потребителите, защото производителите нямат достъп до веригите, и често директно ги изнасят”, каза Викилев. Той съобщи, че до момента имат проектодоговори с около 350 малки и средни фирми от страната. “На три фирми, към които сме се обърнали, две и половина прегръщат идеята”, каза той.

Договорът

Александър Викилев не съобщи подробности за договора на този етап, като каза, че той ще е публичен за производителите, с които ще работят. От мейлите става ясно, че магазинът е с търговска площ 4173 кв. м и с допълнително изградени камери, складови помещения и всичко необходимо. Споменава се и сума от общо 10.8 евро без ДДС, включваща наем на кв.м и такса обслужване. Освен това при завишаване на оборотите ще има и клауза за подоходен наем – максимум 4% от оборота. В мейла, изпратен на по-ранен етап, пише също, че при преговорите е възможно да бъдат постигнати по-добри условия.

Идеята

“Срещу 120 лева на кв.м. с ДДС всеки един производител да може да наеме необходимата му търговска площ. Цената включва наем, ток, заплати, реклама, режийни разходи и др.”, казва Викилев и уточнява, че това е себестойността на площите.

По негова информация вече има изготвен план от архитект, и съгласуван със специалист по HACCP за разположението на различните сектори в магазина. Стоките ще бъдат групирани по категории. Портфолиото на всеки производител ще бъде изложено блоково на регалите. Ще се допуска и поставянето на фирмени витрини и щандове при съответния наем.

“Хипермаркетът може да бъде позициониран като голям хранителен аукцион с изключително голямо продуктово предлагане на качествени храни, директно от производителите”, уточни Викилев, който освен това има и фирма за внос на електромобили. Но не е известен нито в ритейл средите, нито в автомобилните.

Ние не предлагаме на клиента нещо на безценица, а нещо качествено, добави той. Но уточни, че понеже производителите ще доставят директно, цените би трябвало да са с между 15 и 20% по-ниски, отколкото ако минават през посредник.

Акцент ще са млечните, месните продукти, вината, плодовете и зеленчуците, но се търси “асортиментно да превъзхождаме всеки един обект в границите на София”.

Производителите, непредставени във вериги, ще бъдат допускани приоритетно, но компромисно ще бъдат предлагани и някои вносни/индустриални стоки, без които не може, доразвива концепцията Викилиев. Такива например са продуктите на “Кока Кола”, някои прахове за пране, цигари. При минералните води също няма проблем, защото качеството не подлежи на манипулация, за да се постигне цена като за търговска верига, за разлика от колбасите например, обясни той.

В магазина ще има пекарна, топла витрина, предлагаща “ресторантска храна на магазинни цени”. В него ще се тестват различни нови концепции – например в предлагането на безалкохолни напитки. Сред идеите е също така да има каса за майки с деца, на която да не бъдат излагани импулсни продукти, онлайн магазин и пр. Ще има перманентни дегустации, които ще са безплатни за производителите, но ще стават по предварителен план.

Викилев оценява много високо локацията на мола, като разположен в район, в който живеят 200 000 млади и платежоспособни хора. Чрез тематични уикендови Фестивали на храните обаче ще бъдат привличани клиенти от цяла София за седмично пазаруване.

Бизнес моделът

Ще бъде на принципа, на който са възникнали пазарите. Всеки може да продава на тях срещу минимален наем. Производителят ще има грижата за доставка на стоката до обекта (на по-късен етап е възможно да се мисли и за обща логистика). Фактурирането ще се извършва към оператора на цена по себестойност. Операторът ще поема стоката от рампата и ще има грижа за нея до касата.

Производителите ще могат да продават и на едро, и на дребно. Те сами ще определят продажните си цени и ще има правото да ги сменят, когато поискат. Грижата за промяната на етикетите по регалите ще поема персоналът. Чрез софтуер, до който производителят ще има достъп чрез акаунт, той ще може да следи в реално време пътя на стоката и пътя на парите си.

По чувствителния финансов въпрос Александър Викилев каза: “Ние като оператор не искаме да имаме достъп до тези пари. А и идеята ни е рискът от злоупотреба с финансови средства да бъде сведен до минимум”. Затова предстои да бъде сключен договор с инкасова фирма, на която всеки ден да бъде предаван оборотът. Инкасовата фирма ще превежда парите на доставчиците или при набирането на определена сума, или на предварително зададен период. Разходите по преводите не влизат в наема, става ясно от мейлите. И плащанията, и стоките в магазина ще бъдат застраховани.

Управлението

За дейността си компанията-оператор ще получава 1.5% от оборота, реализиран от производителя. Това ще става постфактум в допълнително уговорен срок, срещу разходна фактура за извършена услуга. Викилев твърди, че дружеството прави начална инвестиция в ремонт на помещението, в персонал и пр., без да уточни размера й.
Дружеството ще има управител, зам.-управител, търговски, маркетинг директор и HR. Очаква се персоналът общо да е от около 100 души – продавач-консултанти, касиери, складови работници. Освен това се предвижда и да бъде избран управителен орган от представители на производителите за решаване на текущи въпроси.

Така изглежда в розовия си период идеята за магазин, работещ на принципи, осигуряващи директен достъп до пазара на малки и средни производители. Времето ще покаже как ще сработи и дали малки играчи на българския пазар ще могат да направят успешно обединение. Звучи като идея, която може да се пробва, но един от рисковете е дали организаторът има финансите и капацитета да управлява това трудно начинание.
Сходен проект в “Софарма тауърс”

“Забелязваме тенденция, че редица малки български производители не успяват да стигнат до супермаркетите. Те наемат обекти, пръснати из града. Бихме искали да ги подпомогнем в промотирането и в организирането и да улесним клиента, за да може да пазарува на едно място”. Това каза преди седмици за “Регал” Владимир Иванов, съсобственик в “Прайм парк”. Анонсът за предстоящото откриване на PrimePark се появи преди месеци в опразненото от “Пикадили” помещение в “Софарма тауърс”, София.

Иванов обясни, че концепцията е микс от няколко успешни подобни обекта в Испания и в САЩ. Търговският обект ще пресъздава изцяло усещането на затворен град. Той ще е тип хали, но по-премиум. В него върху 2000 кв. м ще бъдат разположени 27 обекта. Ще има супермаркет, магазини за месо, за плодове и зеленчуци, за фрешове. Ще бъдат предложени различни услуги – застраховки, плащане на битови сметки, фризьорски салон и бръснарница, ще има магазин за вино и отделно магазин за алкохол. Нехранителните стоки ще бъдат представени с домашни потреби, дрехи, кожен асортимент и пр.

Инвестицията е на съдружниците. Производителите ще плащат само наем, а от “Прайм парк” ще се грижат за цялостното маркетиране на обекта. Планът на Иванов е обектът в “Софарма тауърс” да заработи през септември.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Колко са заводите и фабриките в Карнобат

Икономическото развитие на община Карнобат е свързано основно със...

И фалитите, и новите бизнес регистрации в ЕС се увеличават

Фалитите на компании в ЕС се увеличават с 2,7...

Утре обсъждат предложения за промени в Кодекса на труда за минималната работна заплата

Работна група ще обсъди утре предложения за изменения в...

Променя ли се БДЖ?

Бългapия тpябвa дa пoдпишe cпopaзyмeниe c чeшĸaтa ĸoмпaния Ѕkоdа...