Хиляди мюсюлмани приемат християнството в Германия. Дали го правят по убеждение – или само, за да получат политическо убежище? Църквите се радват, държавните власти остават скептични.
Свещи с имената на покръстени иранци
Криптата е изпълнена с гълчава. Доброволни помощници раздават топъл чай. На каменния под са струпани кашони с книги по християнско вероучение на арабски и фарси. Тук 30 бежанци се подготвят за своето кръщене. Изведнъж настъпва напрегната тишина. Протестантският пастор, който не желае да са публикува нито името му, нито адресът на неговата черква, защото вече са го заплашвали заради помощта за бежанците, носи лоши новини. “Неколцина от нашата група вече са върнати обратно в Иран”, съобщава той и в криптата настъпва абсолютна тишина. Но освен новината, за събралите се бежанци пасторът има и съвети: “Разкажете на съдията за своята вяра и раздавайте християнски книги на Коледния базар! Иначе съдията ще вземе да Ви каже, че на Бога можете да се молите и в Иран, неофициално”.
Първо мюсюлманин, а после християнин
Когато през есента на 2015 година бяха отворени границите, в Германия пристигнаха бежанци не само от Сирия, Афганистан и Ирак. Сред търсещите закрила имаше и много иранци, избягали от режима на аятоласите в Техеран. Според Федералната служба за миграция и бежанци, между януари и ноември 2016 година молби за убежище са подали 25 655 души от Иран. 50 процента от молбите са били удовлетворени. Само за сравнение: за същия период на 2015 година молби за убежище са подали едва 4 454 ирански граждани. 31-годишният Елиа е един от тях. Учителят по физическо възпитение от Техеран успял да достигне до Германия с помощта на каналджии. Тук той е приел християнството и е кръстен в една протестантска общност в провинция Северен Рейн-Вестфалия. След осем месеца чакане Елиа се явява на първото изслушване в службата за миграция и бежанци. “Бях радостен, че най-сетне мога да говоря свободно. Обясних на служителя, че някой от колегите-учители ме е издал пред тайните служби и ме е натопил, че посещавам частни християнски богослужения”, разказва той.
Страх от доносници
Първоначално служителят не се впечатлява особено от показанията на Елиа и го съветва да се пресели в някой друг град в Иран. Елиа само поклаща глава: “Тайната полиция в Иран е по-лоша от КГБ в бившия Съветски съюз. Те ще ме открият и накрай света”, обяснява той. Елиа се страхува от доносници и в Германия, затова избягва контакти с други иранци. Той е скъсал окончателно както с родината си, така и с исляма. “Правителството в Техеран постоянно пропагандира, че ислямът е най-добрата религия в света. Но в исляма няма прошка на греховете.
След смъртта душата напуска тялото. Възкресението „из мертвих” настъпва или веднага след смъртта, или пък на Страшния съд. От 14 век насам християните вярват, че душите на праведниците не чакат до Страшния съд, за да лицесъзрат Бог. Мнозина християни вярват в материалното си възкресение.
Към тези грехове спада и отвръщането от исляма. То се наказва със смърт. А в християнството има и опрощаване на греха”, казва Елиа.
Растящият брой на търсещите убежище от Иран, които приемат християнството, радва църквата. По-скептични обаче са професионалистите в службите за миграция и бежанци и за работа с чужденци. “Търсещият убежище трябва да ни убеди, че връщайки се в родината си като християнин ще практикува религията си и в резултат от това – ще бъде преследван.И решението се взима в зависимост от това дали сме убедени, че търсещият убежище е приел християнството по дълбоко убеждение, или подозираме тактически причини – само за да получи убежище”, споделя професионалист от службата за миграция и бежанци.
“Убедете ме!”
Експертът по миграционните въпроси Йенс Дикман обяснява, че търсещите убежище трябва да отговарят на въпроси за същината на християнството. “В един от случаите съдията мина в настъпление и се обърна към кандидата за убежище с думите: Според мен религията е ужасно скучна и въобще не ме интересува. Хайде сега ме убедете в християнската кауза!”, разказва Дикман. Бежанецът бил направо шокиран. При някои изслушвания търсещите убежище трябва да издекламират “Отче наш”, или да демонстрират познанията си за Библията. В анкетата има въпроси от рода на: как се казва блудният син в Новия завет или кога е роден Мартин Лутер.
Църквите протестират
Протестантската църква в Германия се отнася критично към изпитите по вероучение при обжалване на молбите за убежище. “Няма съмнение, че административните съдилища и Федералната служба за миграция и бежанци трябва да преценят дали търсещият убежище ще бъде преследван по религиозни причини, след като се завърне в родината си.
Държавните служби в Германия проверяват религиозната мотивация на кандидатите за убежище
Държавните служби в Германия проверяват религиозната мотивация на кандидатите за убежище
От църковна гледна точка обаче е доста проблематично да се проверяват познанията на кандидатите за новата религия”, смята например Михаел Мартин, член на Висшия църковен съвет.
Приелият християнството учител по физическо възпитание Елиа не желае в никакъв случай да се връща в Иран. “Аз не съм дошъл тук заради работата. В Техеран получавах доста добра заплата”, казва той и допълва: “Ако молбата ми за убежище бъде отхвърлена, ще опитам още веднъж!”