Световният пазар на гъби ще се разширява средно с 9,5% всяка година, достигайки 50 млрд. долара през 2019 г., след като през 2013 г. е бил едва 29 млрд. долара, съобщава електронното издание East African Business Week.
Данните са от доклада „Пазарът на гъби според вида, приложението и по региони – световни тенденции и прогноза до 2019 г.” на базираната в Индия компания за пазарни проучвания и анализи Transparency Market Research.
В него се посочва, че най-популярната гъба в света е печурката, следвана от кладницата и шийтаке. Освен по видове гъби пазарът се дели и по начин на съхранение – пресни, охладени, консервирани, замразени и обработени.
Нарастващото търсене, селектирането на сортове с по-високи добиви и стремежът на потребителите да избират продукти с висока добавена стойност водят до разширяването на световния пазар на гъби, посочват от изданието.
Нарастващото търсене на биологични продукти, набиращите сила вериги супермаркети, както и повишаването на нивото на осведоменост за здравословния начин на живот у потребителите допълнително ще стимулират ръста на световния пазар. Като негативен аспект се изтъква краткият срок за съхранение на продукти, който сдържа разширяването на пазара, отбелязва докладът .
През 2013 г. Европа е доминирала в производството и преработката на гъби, като прогнозите сочат, че ще остане най-бързо разширяващия се пазар в това отношение и през 2014-2019 г. На второ място е азиатско-тихоокеанският регион, където гъбите са много популярни и се консумират в големи количества в най-многолюдните държави там – Индия, Япония и Китай. Вследствие на това регионът е с най-голям относителен дял на пазара на гъби от гледна точка на потреблението, следван от Северна Америка и Европа.
В Япония особено популярни са гъбите шийтаке, но производството им в Северна Америка расте по-бързо от това на всички други гъби, в който и да било световен регион. Доскоро това бе и втората по популярност гъба в света, но ръстът на производството на гъби от вида кладница в Китай напоследък ги изведе пред шийтаке в световен мащаб.
Източник: SINOR.bg.