Петролът се срива.
Един краткосрочен спад в цената на „черното злато” обаче е нищо в сравнение с края на търсенето на суровината такава, каквато я познаваме.
Сега компанията за инвестиционни изследвания и проучвания Bernstein Research представя един по-екстремен сценарий. Енергийният анализатор Нийл Бевъридж публикува нов материал, който разглежда въпроса за търсенето, и прогнозира, че краят на петрола такъв, какъвто го познаваме идва през 2030 г., предава Bloombеrg.
В публикацията се посочва, че няма да е линейно, бавно „изгаряне”, а търсенето ще се завърне за малко през следващото десетилетие.
„Ключов извод от нашия анализ е, че ръстът в търсенето до 2020 г. ще бъде по-силно, отколкото през предходното десетилетие. За инвеститорите, които свързват забавянето в Китай с края на супер-цикъла на суровините, гъвкавостта в търсенето може да бъде изненадваща. Лекът за ниските цени са ниските цени”, гласи съобщението.
В него се твърди още, че цените ще се възстановят, но не и до трицифрените нива, на които бяхме свидетели преди миналогодишния спад. Вместо това цените ще се стабилизират на 60-70 долара до края на десетилетието.
Тогава ще видим последен тласък в търсенето след 2020 г., докато достигне пик след 2030 г. И дотам.
Само допреди няколко години всички говореха за пик в доставките на петрол и момента, в който суровината ще се изчерпа. А сега Bernstein повдига темата за точно обратното – свят, в който хората всъщност вече не искат петрол.
Тази ситуация ще бъде водена от три фактора, твърди докладът. Първо – развитите държави бавно ще се отдалечат от „черното злато” през следващите десет години. Компанията смята, че Западът всъщност е достигнал пика си в търсенето на петрол през 2005 г.
В същото време търсенето в развиващите се пазари ще продължи да нараства – особено в Китай и Индия. Точно оттам ще дойде и тласъкът през 2020 г.
Няколко фактора обаче ще работят за изглаждане на този растеж. Повишената горивна ефективност и диверсификацията на горивата, използвани за захранване в световен мащаб, ще държат цените под пиковете от изминалото десетилетие. Това включва всичко от втечнен природен газ и дизел до електрически превозни средства.
Налице са и климатичните промени, което означава, че съществуват рискове за продължителното потребление на петрол.