7000 ведомствени бензиностанции работят извън регламенти, които да ги контролират.
Заради това законодателни изменения за избягване на некоректните практики на пазара на горива ще бъдат изготвени от законотворците съвместно с Петролната и газова асоциация.
От асоциацията дойдоха на заседанието на временната анкетна комисия за картела на горивата и призоваха депутатите да се възползват от техния опит в сферата.
Валентин Златев, представител на Петролната и газова асоциация, изтъкна, че 150 000 работни места осигурява асоциацията. Той представи пред комисията интересни данни. Над 4 милиона са регистрираните автомобили. От тях по данни на асоциацията над 3 милиона са леките автомобили. 2500 са регистрираните в НАП бензиностанции. Около 7 000 са ведомствените бензиностанции.
У нас се зарежда основно дизел, следва употребата на пропан бутан и на трето място е бензинът.
Около 60% от горивата идват от вътрешни рафинерии. 40% е вносното гориво. 4 са нефтените рафинерии у нас – в Бургас, Русе, Раковски и Плевен.
Тезата за монопол и господстващо положение е абсолютно несъстоятелна, категоричен бе Валентин Златев.
Той атакува именно ведомствените бензиностанции. Това, по думите му, е понятие, което не съществува в българското законодателство. Няма нито един закон, който да въвежда понятието “ведомствена бензиностанция”, каза още Златев, според когото тези бензиностанции нямат законова регламентация.
Спрямо тях нямало и законови изисквания, но в същото време се допускало съществуването им. Освен това те нямали и онлайн връзка с НАП за отчитане на горивата.
Никой държавен орган не осъществявал ефективен контрол.
По данни на Агенция “Митници” миналата година вносителите на горива са над 102. Не можело да се осъществи контрол върху тях. В голяма част от случаите не се плаща налог.
Друг проблем пред пазара на горива се оказва системата БАЦИС-Българска акцизна централизирана информационна система, която не работи, стана ясно от думите на Валентин Златев.
Приходите от горива за миналата година е над 2 милиарда лева, стана ясно от презентацията му. Постъплението от ДДС от горивата и смазочни материали през 2015 е 203 милиона лева. Според МФ укритият акциз е 1 милиард лева. В същото време данните показват: 1,2 милиарда лева акциз е внесъл “Лукойл” или 57% от внесения акциз миналата година. Всеки втори внесен литър е без заплатен акциз, този извод направи Златев от данните, представени пред депутатите.
Рязко се увеличавал сивият сектор, сочи анализът на асоциацията. Всеки трети литър газьол е без заплатени данъци, предупреди той. Над 31 милиарда лева от 2000 до 2016 година е внесъл Лукойл в хазната.
Как се образува цената на горивата – 50% е от акциз и ДДС, 34% нефт, 8% логистика, 7% операционни разходи и само 1% от цената на горивата е печалбата.
За евтиния бензин на Веселин Марешки Валентин Златев прогнозира, че няма параметър, който да позволи такова намаление. Плащат ли се всички акцизи и ДДС върху горивата, които той продава? Защитила ли е държавата своя интерес, зададе въпроси Златев.
Няма завършена проверка на Марешки, стана ясно още от анализа газовата и петролна асоциация. Той смята, че върху варненския бизнесмен се полага огромен “тежък политически чадър”. Къде е върховенството на закона, недоумява Златев.
Бизнесменът е притеснен, че Марешки ще вкара депутати, които ще решават бъдещето на страната, и това, по мнението му, ще е крахът на демокрацията у нас. Само в Полша горивото е по-евтино от държавите в ЕС.
Ние сме на предпоследно място по цени, похвали ни Валентин Златев. Той е категоричен, че картел няма. А цените са близки, защото са еднакви котировките на суровия петрол, ползва се еднакво гориво по едни и същи стандарти. Влагат се едни и същи био компоненти с една и съща цена. Различните фирми плащат едни и същи данъци на държавата. Затова и цените са еднакви. Нямало от къде да дойде различната цена, както обясни Валентин Златев.
Според него се оказва политически натиск върху КЗК да излезе със становище за наличие на картел между някои фирми. Над 50 коментара на политици за наличието на картел са констатирали от асоциацията. От там искат върховенство на закона и искат отделен закон за пазара на горива и участниците в него.