Съвет за национална сигурност се свиква, когато някой е позволил в основния закон на едно общество да няма думата: “Родина”. Когато няма думата “Родина” и когато се премахва единствения клас, в който се учи “Роден край” – тогава се свиква Съветът за национална сигурност”. Това заяви председателят на Асоциацията на професионалните географи и регионалисти (АПГР) Марин Русев на пресконференция в БТА.
На 17 декември учителите по география провеждат символичен протест. Мотото му е: „География и икономика” не е третостепенен учебен предмет!”. Учителите започват подписка срещу небалансираното разпределение от изучаваните предмети в училище.
Повод за искането да бъде свикан Съвет за национална сигурност, е социологическо проучване, според което, едва около 40 % от българите биха защитили родината си, каза Марин Русев.
“Това, което се внушава на българското общество с новия закон за образованието, е в тази посока. Това са бомби, които ще гърмят след 15 години, когато няма да има кой да защити България от сирийци, пакистанци, афганистанци, които ще опитат да прегазят страната ни в стремежа си да стигнат до Западна Европа”, прогнозира преподавателят по география.
“Последното действие от Министерството на образованието и науката (МОН) бе да махнат последната дума: “Родина”. Ще има “Околен свят”, няма да има “Родина”. Това е причината 23 януари 2016 година пред сградата на МОН да организират протест в защита на достъпността на знанията по география и родолюбивото възпитание.
“Имаме нов закон, който има нов дух, модерни постановки, предлага приложими идеи, има раздвижена структура. В него, в 12-те формулирани цели, няма нито дума за Род и Родина, за Роден край, Родинознание.
С документа се демонстрират нови принципи, поставят се нови цели, европейска квалификационна рамка и обвързаната с нея национална квалификационна рамка. Поднормативните актове ще бъдат обвързани с цели и принципи”, представи есенцията на законодателните промени Русев и подчерта, че не те се ангажират със съотношението между изучаваните предмети.
“През ноември 2015 година излезе наредба за учебния план. В предварителната работа на министерството, при тайното свикване на членове на комисиите, са излезли с крайни становища и почти всички са подписали с особено мнение. Всяка географска комисия е подписала с особено мнение и препоръка, че тези нормативни документи са изпълними само при 2 часа седмично за изучаване”, каза Русев.
Според преподавателите има лобистки натиск от „придворни издателства”, които са готови да отпечатат новите учебници и за това не искат да има промени в тях. “Искаме половин час да се увеличи хорариума за 5-ти клас, защото материалът е много тежък за децата”, каза Русев.
Той описа срещите на зам.-министър Ваня Кастрева в различните градове така: “Директори на училища бяха поканени като публика на речите на Кастрева. Специално наети автобуси са докарвали хора от Стара Загора, Ямбол и Бургас”.
След неколкократни писма до министерството, на които нямали отговор, Русев се принудил да вземе думата на едно от обсъжданията. Тогава била уговорена среща за 25 ноември т.г. със зам.-министър Кастрева.
На нея са присъствали лидерите на трите най-големи учителски синдиката, експерти по музика, по изобразително изкуство и по история. “Те мълчаха, защото са свършили работата пред своите гилдии. От асоциацията на географите използвахме само 25 % от времето, бяхме прекъсвани по важни въпроси от хора, които нямат отношение”, заяви Русев.
“В горния курс децата учат най-много чужди езици, български, математика, втори чужд, физическо, химия, физика. Биологията и географията делят последно място”, обяви още преподавателят.
“Корекциите на учебния план са козметични. Премахна се планираното за 9-ти и 10-ти клас гражданското образование. От избираемите часове са взети часове за философия. Единствената дума за “Роден край” в първи клас, в новия вариант е “Околен свят”. Очаквам, че скоро ще има промяна на наредбата, в която може да го нарекат и виртуален свят”, леко иронично каза той.
„Удобно да махнем “Роден край” и да електронизираме децата си до край”, иронизира Русев.
“Намаляване на часовете по география и икономика не е третостепенен учебен предмет. Виждаме го при Черните Златки, в случаите преди Кристалина Георгиева да стане отговорен фактор на световна организация имаше кандидат, който засрами страната ни (Румяна Желева – б.р.).
Дори от последното изказване на премиера личи недостатъчна географска подготовка – черноморската и сухоземната граница на БГ били по-големи от границите на Гърция – или грешка на езика, или празнота в пространствената ориентация”, коментира преподавателят по география.
Според него сложната материя може да откаже децата да учат и да има ранно сегрегиране още от училище. “Само 10-15 % от учебния план са леки и достъпни”, допълни Русев.
Деяна Фиданова, преподавател във Френската гимназия в София, обясни, че образованието е сфера, в която последствията са много тежки. “Каквато и професия да имат децата, ако не познават територията, върху която ще я прилагат, ще им е трудно. Географията изгражда национално самочувствие.
Децата не познават страната си по една основна причина – науката е лишена от възможността да присъства в Българското училище”, допълни Фиданова.