Проба-грешка. Ето на този принцип работи нашето правителство. И го доказва . Преди дни хвърли бомбата, че ударно вдига цената на винетката и от 67 за дупките по пътищата ще плащаме 145 лева.
След яростното недоволство на хора от бранша и медийните публикации, хората на Бойко Борисов решиха да омекнат. Опипаха почвата и решиха, че цената май няма да я бъде. Региноналният министър Лиляна Павлова заяви, че няма как да строят и ремонтират пътища, щом парите от винетки не стигат. Според нейните разчети и тези на повереното й министерство едва 220 млн. лв.влизали в бюджета от пътните винетки, а за ремонт и поддържане на пътищата трябвали доста повече, поне поне 600 млн.лева. И понеже строенето на магистрали и рязани на лентички е приоритет и любимо занимание на сегашното правителство, вдигането на таксите със 100 процента, е нещо крайно необходимо. Какво обаче е построено дотук с тези пари в Бургаско през изминалата година. Най-големият инфраструктурен проект, който видя бял свят е пътят към ГКПП-Малко Търново. Гордостта в пътното строителство на Бургаска област глътна 1.6 милиона лева от парите на българския данъкоплатец и то само за отсечка от 700 метра. А четирилентовият път Бургас-Слънчев бряг, който трябваше до 2016 година да е готов, поне така се твърдеше, все още е е в сферата на мечтите. Преди дни премиерът Борисов, в присъщият си усмихнат стил, заяви, че събирал пари за обхода на Ахелой, но дори не намекна тогава, че това ще се случи с цената на драстичното увеличение на винетките.
Бургаският депутат от ГЕРБ Иван Вълков, който е и заместник-председател на Транспортната комисия в парламента, коментира за „Персикоп“, че според него винетната система в този си вид е несправедлива. Затова е най-добре тол таксите, да плащаш, колкото караш. Затова и правителството осмисля варианта камионите над 3.5 тона да плащат здраво на държавата, че се движат по магистралите, а колите да останат на винетки. Той заяви още, че действително винетките са ниски и трябва да се вдигнат. Но заяви, че все още темата е в зародиш и няма кардинално решение на проблема. Той не успя да каже точно колко са пътищата в Бургаско който са построени тази година и колко са рехибилитирани. Но каза, че Бургаска област е с най-голямата, тоест най-дълргата пътна мрежа и годишно са необходими около 80-100 млн. Лева за поддържане на пътищата в региона, а като цяло в държавата трябва да влязат поне половин милиард, за да имаме европейки настилки. И тъй като в периода 1990-1997 година нищо не се е правило, пътищата у нас са доста амортизирани и трябва сериозна финансова инжекция, за да се подобрят условията. И докато от правителството сондират мнения, превозвачите, който търкалят тежките си камиони и автобуси по пътищата на България скочиха, ама тихомълком, да не ги чуват много.
Според Сергей Елфимов, който се бореше и за по-ниски такси на летището В Бургас, по-скъпите винети е поредната велика глупост. Според него, всяко едно повишаване на винетките е намаляне на маржа в пътнически фирми. Обричат ни просто на жалко съществуване.На базата на какво е това увеличение. 70 процента от пътищата са в дупки, къде отидоха парите от винетките, до този момент колко са парите, който са събрани от винетни стикери, пита превозвачът. Според Елфимов пари за пътища, събрани от винетки има, но те не отидват по предназначение. Къде потънаха парите от българския данъкоплатец, иска да разбере превозвачът, който е гневен на поредното вдигане на налозите. Според него има пари за спирки с подово отопление, има средства за велоалеи, за летни кина и площадки , за зали, в който никой не ходи, но пари за инфраструктура нямало. Според Елфимов държавата трябва не да ходи по нервите на данъкоплатците, а да си изясни няколко проблема-дали да имаме тол такси на магистралите или винетки, който да са поносими за бюджета на българския гражданин. Превозвачът е на мнение, че пари има, просто отиват в нечии джобове, а не по предназначение.
Румен Крумов от Националната асоциация на превозвачите е още по-гневен. Според него, освен две калпави магистла и с дупки, нищо друго нямаме. Държавата се опитва да извива ръцете на данъкоплатеца като твърди, че сме били с най-ниските такси. Ние не бива да плащаме за грешките на този и онзи. Дълги години никой не е инвестирал в пътища, айде сега това правителство реши ударно да строи и сега всичко ние трябва да плащаме. Аз съм „за“ да плащат само тези, който наистина пътуват. Затова при нас е удачно да сме на тол такси, както в редица европейски държави. Тоест плащаш, колкото ползваш. А да не мислят управляващите , че сме толкова глупави и не ходим в чужбина. Там поддръжката на пътищата не се финансира само от такси и налози, като няма такси в Германия, пътищата да не би да са им в дупки. Крайно време е държавата да разбере, че финансовата тежест, която стоварва върху главите на данъкоплатците, рано или късно ще се стовари върху тях. И докато държавата и превозвачите спорят задочно, мнозина българи плащат за нещо, което няма-тоест пътища. По-голямата част от шосетата-втора и трета категория не са виждали асфалт от години. Но дядовците, който ходят с москвича да поливат доматите на село, също са принудени да си бръснат в изтънелия джоб, за да плащат такса „дупка“. А по-всичко личи, че налогът ще се вдигне двойно. Но дали му пука на Борисов. Едва ли? Неговия брониран джип по тези пътища не минава.