БДЖ лети към фалита по-бързо от скоростта на движение на японските високоскоростни влакчета “Шинкансен”, които през ден трошат световните рекорди.
Това показва анализът на финансовите резултати на държавната компания за първото тримесечие, а те са меко казано кошмарни.
В товарното поделение на БДЖ приходите от продажби намаляват от 30,476 млн. лева през 2014 г. на 26,889 млн. лева през първо тримесечие на 2015 г., т.е. намалението е 3, 586 млн. лева или 12%.
Оперативната печалба преди лихви, данъци, обезценки и амортизации намалява от 2,402 млн. лева през 2014 г. на 118 хил. лева през 3-те месеца на 2015 г., т.е. намалението е 2,284 млн. лева или 95%.
Така чистата загуба на БДЖ-Товарни превози нараства от 3,182 млн. лева през 2014 г. на 5,397 млн. лева или със 70%.
Естествено влошените финансови резултати се отразяват в драстична обезценка на активите. Собственият капитал намалява от 76,3 милиона лева през 3-те месеца на 2014 г. на 45,5 млн. лева през 3-те месеца на 2015 г. Това означава, че оценката на компанията е паднала с 31,105 милиона лева или с 41%.
В допълнение дълговете на компанията към собствения капитал са се увеличили от 139% към първото тримесечие на миналата година до 245% през същия период на 2015 г.
Данните на БДЖ показват, че клиентите на компанията масово се отказват от услугите й. Основният клиент на компанията – енергийният бос Христо Ковачки е намалил поръчките си с над 36 процента. Същото важи и за други основни клиенти като “Стомана”-Перник.
В същото време държавният превозвач продължава да трупа огромни дългове към Национална компания “Железопътна инфраструктура”, която стопанисва железните пътища у нас. Борчовете са се увеличили с 6,5 милиона лева само за три месеца.
И докато БДЖ целеустремено се води към фалит, частните жп компании увеличават обема си на работа. Основните компании от сектора привличат нови клиенти и отбелязват двуцифрен ръст на превозените обеми, който идва основно от привличането на транзитен трафик между Турция и Западна Европа.
Новото старо ръководство на БДЖ – изпълнителен директор Владимир Владимиров и шеф на борда Велик Занчев, които управляваха железницата и през първия мандат на ГЕРБ, се върна в компанията веднага след парламентарните избори. Оттогава насам бизнесът на жп компанията непрекъснато пада, а финансовите резултати се влошават от ден на ден.