понеделник, април 21, 2025

Цената на продукта „български спорт“

Date:

Сподели новината.

Годината е 2003. Студена ноемврийска вечер. Пред два от входовете на зала „Универсиада“ в София десетки млади хора са се наредили на голяма опашка и чакат да си купят билет за 3 лева и да влязат, за да гледат мач на баскетболния „Лукойл Академик“ в турнира за Купата на УЛЕБ. Искат да са част от шоуто, което по това време традиционно включва купон с диджей, изпълнение на мажоретки и качествен баскетбол…

Тринадесет години по-късно опашки и диджей вече няма, няма и шоу. Макар животът да е поскъпнал значително, билетите са си все така по 3 лева. Всъщност при новите цени на билетите на градския транспорт в столицата пътуването до и от залата излиза по-скъпо от билета за самия мач.

Цените на билетите в българския спорт в най-общия случай са символични, че дори и обидно ниски за самия спорт. Особено сравнено с цените за други развлечения като кино и театър (специалните събития като концерти, спектакли и юбилейни събития в спорта дори не ги броим). Все още има и клубове, които отварят широко вратите си за публиката с вход свободен. Причините за проблема са много и са все дълбоки, като се завъртат в омагьосан кръг – слаб продукт, лоша инфраструктура, нисък стандарт на живот, никакво отношение към публиката и липса на стратегия и ценова политика. И ако някой дръзне дори само да пробва да пробие статуквото със „скъпи“ билети, веднага бива заклеймен.

Действителността

Привържениците на ЦСКА още помнят пагубното управление на „Титан“. Едно от най-емблематичните решения на собствениците на клуба дойде през лятото на 2010 г., когато бяха определени рекордните цени от 10 лева за сектор Г, в който стоят най-запалените привърженици. Тогава феновете реагираха остро, но изпълнителният директор Венцислав Живков обясни, че тази цена е нормална за спектаклите, които отборът ще прави. Спектакли нямаше, а след това цените на билетите се променяха неколкократно, като варираха от 1 до 10 лева.

Футболът е спортът, който привлича най-много публика в България, и е мястото, където се завъртат и най-големите пари – за заплати, трансфери, телевизионни права. Заради начина си на управление – както и в примера с „Титан“ – почти никой от клубовете не се води от бизнес логиката и не разчита на средствата от билети като на сериозен източник на средства. Най-високите цени се държат от „Левски“ и ЦСКА с по 20 лева за сектор А на стадионите си. Над средното ниво е шампионът „Лудогорец“, чиито билети за мачовете в Разград са между 8 и 15 лева. В дъното са „Монтана“ и „Черно море“, където се влиза за по 4 лева.

Ако се перифразира въпросът за кокошката и яйцето, е интересно дали клубовете трябва първо да започнат да предлагат добър продукт или по-скоро сега билетите са с прекалено ниски цени, което омаловажава и без това малката стойност на съществуващия продукт. „Нито кокошката, нито яйцето. Най-напред трябва да си оправим кокошарника“, заяви за „Капитал“ в своя стил Венцислав Стефанов, който е дългогодишен президент на „Славия“ и член на изпълнителния комитет на БФС.

Според него „държавата трябва да се обърне към спорта с лице, а не гърбом“ и да подкрепи изграждането на стадионите, за да има подходящи условия. Той е недоволен от разпоредбите на сформираната това лято Първа лига, според които мачовете трябва да са на съоръжения с осветление. Затова и „Славия“ ползва националния стадион. „Това е едно уникално идиотско решение под давлението на Кирил Домусчиев, който държи и телевизионните права. Не е нормално мачовете да са в 21.00 часа. И по 1 лева да са билетите, кой ще отиде на стадиона в студа? Цената не бива да е под 10 лева. Разходите за един мач са поне 6-7 хиляди лева“, добави Стефанов.

Друго от решенията за Първа лига е мачовете да са на стадиони с добър терен. Затова „Черно море“, „Монтана“, „Дунав“ (Русе) и „Локомотив“ (Горна Оряховица) домакинстват съответно в Каварна, Ловеч, Разград и Пловдив. А това от своя страна обяснява ниските цени на билетите за мачовете на „Черно море“ и „Монтана“. Това доведе и до билети по 1 лев за мача, в който „Локомотив“ (Горна Оряховица) домакинства на „Локомотив“ (Пловдив) в… Пловдив.

„Лудогорец“ е пример за клуб, който има строго определена ценова политика и плътно я следва. Друг е въпросът доколко тя има успех. Без съмнение отборът има качество, стадионът е добър, но този сезон във вътрешното първенство публиката е малко. Интересен е и казусът с Шампионската лига. При второто си влизане в групите на турнира клубът постави почти същите цени на билетите, както и при първото. Срещу ПСЖ (между 50 и 100 лева) на националния стадион в официалната статистика бяха отчетени 17 155 зрители. Това поставя въпроса къде е грешката и защо срещу „Реал“ (Мадрид) и „Ливърпул“ „Васил Левски“ беше препълнен при същата стойност на пропуските. Най-вероятното тълкувание е, че испанците и англичаните имат много почитатели в България, докато въпреки възхода си ПСЖ все още няма статута на гранд, който да привлече непредубедените запалянковци, искащи да гледат футбол на високо ниво. Което веднага поставя билетите в графата „прекалено скъпи“.

Много от футболните клубове в България действат „на парче“. Борещият се за възвръщане на своята идентичност и обединение на привържениците ЦСКА започна сезона с билети между 7 и 20 лева срещу „Славия“. Последва промяна на цените на 5 лева за всички сектори, оправдано със слабите резултати и със забележката, че футболистите ще покрият разликата до реалните цени от заплатите си. Това вълнение нагоре-надолу обаче дискредитира и без това непопулярната в България кампания по продажба на сезонни карти.

В един от най-бедните региони в страната може да бъде забелязан добър пример. „Ботев“ (Враца), който се състезава във Втора лига, пуска привържениците си срещу 3 лева, като се стреми да изгради навици у тях. „Няколко дни преди мач правим шатри и продаваме билетите по 2 лева. Целта на предварителната продажба е да намалеят опашките, защото хората са свикнали да идват в последния момент. Преди решителния мач с „Етър“ миналия сезон продадохме 1000 билета предварително, което за В група си беше добър резултат“, обясни маркетинговият директор на клуба Данислав Георгиев.

Блатото на посредствеността

И ако във футбола все пак има някакви „стандарти“, в другите отборни спортове положението е плачевно. Волейболният ЦСКА, който от години се бори със зъби и нокти за съществуването си, тази година вдигна цените и билетите вече са 6 лева. Това е два или три пъти по-скъпо спрямо всички останали клубове в елитните групи в първенствата по волейбол и баскетбол. За да гледа шампиона „Добруджа“, на човек са му нужни 2 лева. В баскетбола 3 лева стигат за мач на дългогодишния хегемон „Лукойл Академик“.

„Хората не са научени да плащат“, каза пред „Капитал“ изпълнителният директор на ОСК „Лукойл“ Сашо Везенков. Той обясни, че когато е започнал работата си в началото на изграждането на проекта, е имал много идеи, но те не са се осъществили. Според него клубовете няма много какво да направят, а и жизненият стандарт е нисък. „Ако някой сложи цени от 10 лева, никой няма да отиде на мача. Самото представление не струва много.“

Директорът на Националната волейболна лига Евгени Иванов смята, че е няма да бъде редно лигата да задължава или да препоръчва на клубовете въвеждането на минимален вход. „Личното ми мнение е, че няма как да искаш да направиш продукт с ниски цени. Когато ангажираш един човек финансово, той ще има по-голямо отношение към теб. В противен случай си казва: „Щом е безплатно, сигурно не е хубаво“, заяви той пред „Капитал“.

Подобна е логиката на ръководството на „Марица“. Женският волейболен шампион замени безплатния вход с билети по 3 лева за първенството и 5 лева за Шампионската лига. „Вече разполагаме с хубави зали, в които можем да предложим на зрителите добър продукт. Естествено, засега цените са ниски, но в сравнение с безплатния вход това е една стъпка в правилната посока“, каза пресаташето на пловдивския клуб Николай Марков.

Голямата цел е публиката да започне да цени продукта. „Тепърва ще се борим с възприятието, че един волейболен мач трябва да струва по-малко от един филм в мола. При много от клубовете в други държави приходите от билети са съществена част от бюджета. При нас засега дори това не е идеята, а по-скоро да придадем някаква стойност на това, което предлагаме.“

Стандартът на живот е важен фактор, но извън контекста сам по себе си не е определящ. „Арсенал“ е един от футболните клубове с най-скъпите билети, а миналия сезон годишната карта е била 1014 паунда, или грубо около половин средна заплата във Великобритания. А „Емирейтс“ почти винаги е пълен. Иначе казано, когато предлагаш качествен продукт, той си има цена и винаги се намират хора, които да я платят.

За ниското ниво на спортния продукт във вътрешните първенства в България спор няма. Зачестяващите в последните години специални събития показват, че хората имат желание да гледат шоу и са склонни да си плащат за него. Това трябва да е знак за клубовете да оставят в миналото практиката с безплатния и символичен вход, да започнат да полагат усилия, за да включат привържениците в процеса. Тогава и хората ще оценят спорта.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Тежък жребий за България по пътя към Мондиал 2026

България научи съперниците си за квалификациите за Световното първенство...

Тъжна вест! Почина легенда на българския футбол

Почина един от най-обичаните футболисти на "Славия" Михаил Мишев,...

Съдът спря вписването на новия шеф на БФС в Търговския регистър

Софийският градски съд (СГС) спря вписването в Търговския регистър...

Станимир Стоилов не спира да пълни касата на Левски

Станимир Стоилов вече не е на "Герена", но благодарение...