Търкулнало се гърненцето ЦСКА, лашкало се тук, лашкало се там, източили му медеца разни лъжеспасители и аха да се счупи завинаги, взе че си намери похлупак. Намери се решение за единия от двата най-известни футболни клуба в България, който дължи на държавата 12-13 млн. и сигурно още толкова на частни кредитори. Не, дълговете няма да се плащат. Това очевидно не е добро решение за никого в България. Става дума за врътка, всъщност каква ти врътка – това си е направо троен пирует с двоен тулуп. Простичък за изпълнение, но толкова ефикасен. И пак не – това не е онази схема, в която трупаме дългове, харчим за лъскава кола и силиконова жена, а след това прехвърляме фирмичката на някой малоумен несретник.
В случая на ЦСКА е друга идеята. Собственикът Гриша Ганчев огледа ситуацията от всички ъгли, преброи си парите и реши, че не му се плащат многомилионните дългове, които разни Сашо Томовци и титанични боклукчии натрупаха през годините. Затова Гришата реши да си създаде чисто ново ЦСКА. А далаверата е в това, че хем си има отбор, хем никой няма да плати на държавата и частниците. Взема се от лицензът и печатите на слабоизвестния Чавдар Етрополе и след необходимото оформяне на документите се получава ПФК ЦСКА 1948 АД. На някого да му направи впечатление разликата с предишното ЦСКА? Почти няма такава, включени са няколко буквички и цифрички, но свещеното четирибуквие си остава.
И ето как с няколко шахматни хода всички кредитори са матирани. В Етрополе се е родило чисто ново ЦСКА, което на никого нищо не дължи. Та то е новородено и не познава покварата на парите и финансовите измами, на които сме царе. То още суче и иска всички да го заобичкат и да го щипят по червендалестите бузанки. Създателите му и за емоционалната част са се погрижили. Защото има реална опасност феновете да обявят новороденото за изродче, заченато от греховното кръвосмешение на един славен отбор, потънал в дългове и разруха, с едно селско тимче. И да го намразят, вместо да го гледкат с любов. За целта по спешност е повикан от далечно Маями Христо Стоичков. Той получава 20 процента от акциите и явно се наема с нелеката задача да легитимира новия хибрид пред феновете.
През последните дни добре се видя колко много хора обичат Камата. По-добър посланик на мира – здраве му кажи. С Ицо в предните редици инициаторите на тази операция се надяват да минат по терлици покрай ултрасите, които ще трябва да живеят с мисълта, че са изгубили славната история, купите, спомените от хубавите и лошите моменти. Защото те ще си останат при онзи презряния и фалирал ЦСКА, а новото му братче ще трябва тепърва да гради, нищо че има 1948 година в заглавието си. Не, господа, няма как да зачеркнете дълговете, но да си вземете титлите и медалите. Едното върви с другото. В Шотландия феновете на Глазгоу Рейнджърс стоически изтърпяха всички подигравки от кръвния враг Селтик, след като фалираха и трябваше да се катерят от селските групи в елита. Но устояха и се върнаха там, където им е мястото, а последните мрачни сезони просто ги накараха още повече да обичат клуба си.
Точно така се случи и с ЦСКА. На финала за Купата на България се събраха 34 хил. червени фенове, които пиха и пяха до сутринта след триумфа на любимия им отбор. Тези, които бяха поизгубили фенските си страсти, сега отново ги намериха и са готови да подкрепят отбора до дупка, водени от мисълта: “Ние сме сами срещу всички.” Само че на ръководството не му се чака години на оздравяване и ходене по мъките. Искат още догодина да има изрядно ЦСКА, а дълговете да останат за тъжните статистици от НАП. Ако им се получи, няма да е изненада, ако и други последват техния пример. Веднага се сещам за ръждясалите български железници. И те като червения отбор трупаха с усърдие дългове, докато уж се оздравяваха и преструктурираха.
Сега е моментът БДЖ да се обедини със “Столичен електротранспорт” ЕАД. Или казано по-простичко, влаковете да се сдружат със софийските трамваи. Пак ще трябва да се подпишат няколко документа и да се купят две-три хиляди баки с боя, за да се пребоядисат в жълто локомотивите и вагоните. Тази операция ще отнеме време, но си заслужава. Първо в столичния електротранспорт има и винаги ще има пари. Общината е богата, а и София без трамваи няма да остане. За машинистите, които управляват многотонни композиции, ще е детска игра да управляват градските мотриси. Така ще се реши и проблемът със съкращенията. Гордите и по традиция подозрителни столичани също ще намажат.
При закупени десет трамвайни билета те ще получават 50 процента намаление за влака за Лакатник. И най-важното, БДЖ просто ще се кръсти БТЖ 2016 (Български трамвайни железници) и ще се отърве веднъж завинаги от неприятните си дългове. Само да не забравят да привлекат към каузата някой достатъчно популярен и обичан българин. Да ме прощава транспортният министър Московски, но той хич не е харизматичен и няма да свърши работа. По-добре да наемат фолклегендата Ивана, която преди време изпя своя хит “Влак за нещастници”. Несериозно ли ви звучи? Я си спомнете за прехвърлянето на частните пенсионни фондове в НОИ. И там си отгледаха някакъв странен хибрид само и само да бъдат запълнени пробойни в хазната на държавното пенсионно осигуряване.
Подобни примери колкото щеш. И точно прокараният път в тази посока ни дава възможността да мислим доста по-наедро. Стига сме се занимавали само с ЦСКА, БДЖ, топлофикации и уранови мини, които рязко забогатяват собствениците им, трупайки милиони дългове. Уникалният ни шанс в случая е, че сме съседи с друг неудачник в Европейския съюз. Какво пречи България и Гърция да се обединят в нова държава, която да покаже дебел среден пръст на кредиторите изедници. Името на новото обединение ще е Гъргария.
Хем е благозвучно, хем много бие на гаргара, която ние и гърци ще си направим с всички, които ни търсят пари. Ще започнем на чисто, ще простим на техните фермери с тракторите, ще се лишим от зверските задръствания на Кулата при всеки национален празник. Ще си пием узото, ще си замезваме с печена ципура и ще зяпаме с кеф как новият ЦСКА мачка Реал Мадрид на финала в Шампионската лига.
Красимир Боев, в. “168 часа”