Магазините КАМ са със сравнително малка търговска площ от 250 до 450 квадратни метра (за сравнение магазините “Лидл” в България са около 800 – 1000 кв. м) и предлагат около 900 артикула. Част от обектите са под наем, но има и собствени, както и няколко, строени специално за дискаунт концепцията.
Голяма част от стоките са внос, който КАМ прави директно – от Гърция и Турция (плодове и зеленчуци), от Германия и Швейцария (сух асортимент, замразени и млечни артикули), от Тайланд (консерви риба тон), от Китай (нехранителни стоки), от Италия (сух асортимент).
Повечето продукти са известни брандове на големи производители, а около 40% са собствени марки на веригата (private labels), произведени за КАМ в Македония, Германия, Швейцария, Италия: шоколадови изделия, кафе и чай, алкохолни напитки, захарни изделия, кетчуп, майонеза, ядки, колбаси, пастети, замразени и консервирани риби, сокове и безалкохолни напитки, сухи супи, козметика, млечни продукти, основни храни.
КАМ в Македония разполага със своя логистична база, фабрика за пакетиране на много от артикулите (ядки, нишесте, варива, какао), мандра (откъдето се зареждат магазините с кисело мляко, сирене, кашкавал, извара), пекарна (която доставя хляб до всички обекти на веригата). В повечето магазини се предлагат хлебни изделия и закуски, изпечени на място.
Чия е компанията
Собственици на КАМ са Гоце Камчев и Таня Камчева – баща и дъщеря. Името на веригата идва от първите три букви от фамилията им. Фирмата е създадена през 90-те години и започва дейност като основен представител и дистрибутор на световни производители, сред които Nestle, Dr. Oetker, Bahlsen, Storck. През май 1999 г. семейството отваря първите два КАМ магазина.
Днес компанията управлява 63 обекта, разположени в цяла Македония, и отчита 100 милиона евро оборот за 2015 г., според фирмена регистрация. “За една двумилионна държава този резултат е достоен за уважение”, отбелязва Асен Стойчев.
В края на миналата година мениджърите решават да разширят бизнеса си и да открият магазини в България, Косово и Албания. Купуват веригата “Диамбе” с 15 обекта в Косово и 10 в Албания, а в България започват от нулата и през април 2015 г. учредяват “КАМ 2014”.
Първите шест под наем
Концепцията на веригата е на население от 15 – 20 хиляди души да има отворен един магазин. Намеренията за София включват минимум 30 магазина, горната граница е 60 – 70.
Първите търговски обекти в столицата ще бъдат отворени едновременно в близките месеци. Плановете са до края на годината да има 20 – 25 магазина “КАМ маркет”, до края на 2017 г. – 30 – 40, а до края на 2018 г. – 50 – 60. В един магазин ще бъдат разкрити средно 8 – 10 работни места.
Справка в имотния регистър показва, че досега КАМ е наела бивши магазини “Европа” в “Зона Б-5” (1455 кв м), в кв. “Надежда” (479 кв. м ), в жк “Троица” (332 кв. м), два в “Люлин” (148 и 145 кв. м), в “Красна поляна” (140 кв. м).
Първоначално доставките ще се извършват или чрез логистичен център под наем, или изцяло с наемане на външна фирма за логистика и транспорт.
“Инвестицията във всеки отделен нает търговски обект е между 50 и 100 хиляди евро за цялостен ремонт и оборудване. Ако приемем, че целта е да имаме първата година между 10 и 20 обекта, това са около 1.5 млн. евро. Отделно е инвестицията в наеми на обектите за период от 6 месеца до една година, което прави още 200 – 300 хиляди евро. Друга значителна сума е необходима за служители, обучение, централен офис, логистика и т.н. Всичко това прави инвестиция от 2 до 3 млн. евро преди започване на търговска дейност. Но тя е планирана, очаквана и нормална при стъпване в нова държава и на нов пазар”, обобщава Асен Стойчев.
Малки и евтини
Предпочитаният формат на търговските обекти в България е 450 – 500 кв. метра площ, но има и по-малки – с около 200 кв. м. “Магазините ще запазят своя хард дискаунт формат, което означава фокус върху базови хранителни стоки, съкратен асортимент, излагане на продуктите в кашони, най-ниски цени за качествени продукти, наличие на много собствени марки, бързо обслужване. Артикулите ще са около 1100 – повече, отколкото се предлагат в обектите в Македония, тъй като пазарът тук е по-добре развит, държавата е по-голяма, а и българският клиент е по-разглезен от македонския”, коментира Асен Стойчев. Ще се продават също дрогерийни артикули, козметика, перилни и почистващи препарати, сезонни продукти и по-малко – ел. уреди, дрехи, стоки за дома.
“Типично за фирмата е да работи с изключително ниска надценка. Постигаме “най-ниска цена” с много прецизни разходи и за наем, и за персонал. Няма да имаме огромна централа с по 100 – 200 служители. Няма да има разточителство в персонала, но наетите ще работят по-ефективно при по-добро заплащане. Освен това няма да влизаме гръмко с телевизионна реклама, защото предпочитаме да инвестираме тези пари в продажна цена и в доверие. Промоции ще има, но няма да правим огромни седмични намаления от 50% например само за да привличаме “ловци на промоции”. Искаме да дисциплинираме клиентите, като предлагаме една стока на една и съща ниска цена дълготрайно”, обяснява философията на фирмата Асен Стойчев.
От българския офис уточняват още, че магазините “КАМ маркет” ще са по-различни с асортимента си. “Сега в търговската мрежа се предлагат до голяма степен унифицирани продукти, при нас ще е по-различно и като предложения, и като вкус”, обяснява Стойчев. Според него възможен, но решим, проблем е вносът на млечни продукти от Македония. За да направи това, веригата трябва да работи с лицензирани мандри, чиято продукция отговаря на стандартите на ЕС, тъй като България е част от общия пазар.
“Ако някой обича да прекарва два часа в магазина, няма да ни хареса, но ако иска да направи практичен евтин пазар за 15 – 20 минути – той е нашият клиент”, казва Стойчев.
В Македония компанията използва лого, което силно прилича на това на “Кауфланд”. По думите на Асен Стойчев запазеният знак е регистриран и в България, при това преди стъпването на германската верига в страната. “Не желаем конфронтиране, затова сме в процес на регистриране на нов запазен знак на “КАМ маркет” в България”, уточни той.
Добре дошли, доставчици
От две седмици КАМ търси активно български партньори – включително и за производство на собствени марки. “Договорите с доставчиците са лежерни, облекчени, не ги обвързваме с утежняващи условия. Имаме едно-единствено изискване – най-добра доставна цена”, твърди Асен Стойчев.
Производителят на пилешко и месни продукти “Градус” вече работи за веригата. “Направихме доставки за КАМ в Македония на замразени пилета с марката “Градус”. Отношенията ни са много коректни, всичко се случва точно както е планирано, плащанията са в срок. Предстои да увеличим количествата за Македония, както и да преговаряме за условията за магазините в България”, обясни Кристина Маринова, мениджър експорт в българската фирма.
След изграждане на мрежата в столицата КАМ ще се насочи към Пловдив. От компанията определят като свои преки конкуренти в България “Кауфланд” и “Лидл”.
“Не искаме да даваме грандомански обещания. Не казваме, че ще унищожим конкуренцията и че ще станем номер едно. Искаме нормално присъствие на българския пазар. На него има място за всички, които водят правилна ценова политика, насочена към клиента”, обобщава Асен Стойчев.
* Продавници – магазини на македонски