Заработките на част от бургаските работници в автосервици вече изправариха тези в Гърция. В момента най-високоплатени са бояджиите и автотенекеджиите, …
Заработките на част от бургаските работници в автосервици вече изправариха тези в Гърция. В момента най-високоплатени са бояджиите и автотенекеджиите, които печелят луди пари от тънкосттите на занаята си. В някои от сервизите техните заплати достигат до 3000 лева. ” Аз плащах по 1200 лева на месец на моите хора. В последните месеци обаче сме затрупани от поръчки. Не смогваме да изпълним всичко навреме. Принудих се да оставям хората да работят по 3-5 часа извънредно, за които им заплащах допълнително. Отделно, вдигнах заплатите с по 300-400 лева, защото търсенето на кадри е голямо. Така, най-заетите момчета стигат вече до 3 бона на месец. Това е факт. Работят много, но и получават много. “- коментира 53-годишният Пейко Стоянов, който има собствен автосервиз за автотенекеджийски услуги. Други негови колеги споделиха, че действително тенденцията в последната година е заплащането в бранша да се вдига. Това важи не само за тенекеджиите, но и за другите специалисти по авторемонтите.
Все повече хора прибягват до усулгите на сервизите, защото нямат възможност да си купуват нови коли, дори и от автокъщите, втора ръка. Заради това те предпочитат, когато возилото се раздрънка да извадят 500-600 лева е да си дадат за ремонт, вместо да плащат по 6-7 хиляди лева за кола на старо, или пък да вземат на лизинг за по 400-500 лева на мецец. Заради несигурната обстановка и продължаващата криза, като цяло българинът се страхува вече да поема по-сериозни дългове или да прави по-големи покупки. Това в случая отваря много работа на автосервизите, които се увеличават като брока постоянно.
“Аз работя в бизнеса от 20 години. Моят сервиз беше един от първите в Бургас. Тогава, през 90-те години в града този бизнес едва прохождаше. Чак след 1998 година бройката започна да се увеличава. В последните години обаче всеки, който може да сменя гуми реши да прави сервиз. Все пак, който е кадърен и върши работата си, за него има и пари и бизнес. Пазарът изхвърля регулативно тези, които не могат да се вместят в него. Истината е, че добрите майстори наистина печелят много хубави пари вече. Мои момчета вадат по 2000-2500 лева, апри тенекеджиите надхвърлят и по 3 хиляди. Нормално е. В Англия един монтьор получава по 5000 паунда. Защо и тук да не започнем да плащам малко по-европейски.”- казва пък 41-годишният Стоян Рашев, който има един от големите сервизи в Бургас. Любопитен факт е, че през 1993 година в града е имало 6 сервиза, а сега тяхната бройка е над 100.
Така се стига и до интересен куриоз. В момента заплащането на добрите специалисти в Бургас е по-добро от монтьорите в градовете в Северна Гърция. В Ксанти един рабоник в сервиз получава между 800 и 1000 евро на месец. В Кавала парите са същите, а в Солун сумите варират от 1200 до 1400 евро на месец. Кризата в югозападнаати ни съседка удари по всички сфери и сега парите са свити с по 30-50 процента. До 2011 година майсторите в Слоен не са падали под 2000 евро, но сега реалностите са други. За сметка на това в Бургас пък подемът в сектора доведе до пикове в заплащането.
За разцъфването на бизнеса спомага много и нелегалният внос на катастрофирали автомобили. Те преминават през задължителни ремонти, което пък води до още по-голямо натоварване на местните сервизи. Бургас е едно от мястото, където се преразпределя трафикът, като тук се правят и задължителни ремонти и префасонирането на счупените коли. След като се пооправят, те биват пускани на пазара. Така един Пасат 5, който е бил взет за 600-700 евро счупен, след ремонта се пуска по 3500-400 евро по автокъщите, като преди това е вминал освежителен ремонт. Бизнесът върви с пълна сила, а явно хляб има за всички. Поне на този етап.