1,3 млн. лв. е печалбата на националния железопътен превозвач БДЖ за първите 6 месеца на 2016 г., това се случва за първи път. Това съобщи пред БНТ пред изпълнителният директор на компанията Владимир Владимиров.
Железницата постепенно погасява задълженията си, като от 2009 г. насам те са намалели почти наполовина. В разгара на кризата компанията е била пред фалит – дължала близо 850 млн. лв., но благодарение на реформите и оптимизациите сумата в момента е 455 млн. лв. Дружеството дължи повечето от тях на банки.
С кредитните институции проблемът не е толкова голям, колкото с облигационерите. „Погасили сме над 400 млн. лева, а и сме се разбрали с банките. Облигационерите са проблем, там имаме заеми, нямаме правен механизъм да взимаме от дружествата пари, за да ги погасим, трябва ни разрешение от ЕК за държавна помощ“, обясни Владимиров.
По думите му при липса на подобна голяма задлъжнялост, БДЖ е можело да се модернизира отдавна, като се купят нови влакове.
„420 млн. лв. са необходими на пътническите ни превози, за да достигнат едно оптимално ниво на развитие. С тях могат да бъдат купени 30 мотрисни влака, които ще ни превърнат в една добра средноевропейска железница. В момента обаче те отиват за погасяване на задълженията към банки и доставчици“, посочи ръководителят.
„Старите влакове и да се ремонтират, те са на 40-50 години, те веднага дават дефект след ремонт. Трябват нови влакове. Необходима ни е инвестиция, ако искаме да имаме модерна железница“, изтъкна шефът на БДЖ.
Според него концесията на летище „София“ ще започне до края на годината и ще е приключила в началото на 2017 г. „Можем да изчакваме за концесията, но се надяваме да се случи в следващите няколко месеца и БДЖ да погаси дълговете си. Това е много важно, тъй като само разходите за лихви, които правим в момента, са над 10 млн. лв. годишно“, заяви Владимиров.